februari
2022

‘Met je smartphone maak je al een goede podcast’

Ronald Scheer is behalve docent 3D printen, podcastmaker. Hij schreef er een boek over en maakt instructievideo’s waarmee iedereen zelf aan de slag kan. Waar komt zijn passie vandaan?

Op en naast een tafel op zijn werkplek in Nexus (Fontysgebouw op het TU/e-terrein in Eindhoven) staat zijn apparatuur uitgestald: grote koffers met camera’s en studiolampen (hij maakt ook video’s) en als pronkstuk een zelfgemaakte mobiele podcaststudio.

“Die gebruik ik bijvoorbeeld op congressen. Dan loop ik rond en voer gesprekjes. Als het interessant is, kan ik ze meteen opnemen.”

Maar eigenlijk, zegt hij later in het gesprek, kun je zelfs De mobiele podcaststudio.met je smartphone al een goede podcast maken. In de 30 dagen podcast-challenge die hij in maart start, kunnen deelnemers dat zelf ervaren.

Onderwijskundige
Scheer werkt sinds 2016 bij Fontys Hogeschool voor Engineering, als docent 3D-ontwerpen en -printen. Net als bij het maken van video’s en podcasts maakte hij zich de kennis over 3D-ontwerpen en -printen zelf eigen. Want van huis uit is hij een onderwijskundige.

“Voor het 3D-printerbedrijf Ultimaker, waar ik vóór Fontys werkte, schreef ik lesmateriaal en zo leerde ik alles van 3D-printen.” Via Ultimaker kwam hij bij Fontys terecht. “Team Rembrandts, het roboticateam van Fontys, kwamen bij ons langs omdat ze een ontwerp wilden printen en ik wilde ze daar graag bij helpen.”

Door dat contact werd hij uiteindelijk docent bij het lectoraat Mechatronica en Robotica. “Je kunt wel zeggen dat ik het voorbeeld ben van een leven lang ontwikkelen”, zegt hij lachend.

Team Rembrandt
Want naast het docentschap maakte hij weer een nieuwe stap. “Ik vond wat Team Rembrandts deed fantastisch en jammer dat dit zo weinig werd uitgedragen. Ik ga elk jaar mee naar de kampioenschappen robotica in de Verenigde Staten.” Daar strijden elk jaar honderdduizend studenten met hun zelf ontworpen robots tegen elkaar.

"Team Rembrandts won in 2019. Dat haalde nog net het Eindhovens Dagblad”, zegt Scheer. Hij vond dat Fontys en ook de Nederlandse media daar veel te weinig over naar buiten brachten en besloot dat zelf te gaan doen. Met foto’s, filmpjes en boeken.

Al snel maakte hij ook video’s over andere onderwerpen en ging hij podcasts maken, bijvoorbeeld over ‘de toekomst van het onderwijs’. “Er is zoveel interessants hier, ik vind dat we dat veel te weinig laten zien."

Inmiddels heeft Fontys hem twee dagen per week vrijgesteld voor het maken van podcasts. Voor de dienst onderwijs en onderzoek maakte hij een serie van twintig afleveringen over hybride leeromgevingen. Voor het lectoraat een serie met vijftien podcasts voor het QRM 4.0-project, een Europese samenwerking over procesverbetering bij bedrijven.

Vanuit alle kanten komen vragen bij hem terecht. Het is de reden dat hij het ebook  ‘Podcast maken: 21 tips voor docenten’ schreef, instructievideo’s maakt over podcasting en de 30 dagen podcast-challenge start. Een deel daarvan doet hij in ‘eigen’ tijd.

Verbeelding
“Wat er zo leuk is aan podcasts? Ik denk dat ze zo populair zijn omdat je er iets anders bij kunt doen. Joggen bijvoorbeeld. Of naar je werk rijden. Het luisteren doet bovendien een beroep op je verbeelding.” [Petra Merkx]

Voor meer info, zie de website van Ronald Scheer.

Chris
February
2022
Ghehe, zo ben ik destijds ook begonnen met mijn podcast "CHRIS". Op die manier interviewde ik onder meer Jeroen Geelhoed (hoofdredacteur ModernMyths) over de Stay Home Comic Con (2020) en maakte ik een locatiepodcast in het Blote Voeten Park (moet nog uitkomen). Wel blij dat ik sinds een poosje een goeie podcastmicrofoon heb en Audacity, echter lukt het me nog niet goed om - wanneer ik iemand via Skype interview - het geluid exact zo te krijgen als wanneer ik in de micro spreek. Is dat een kwestie van kanaal aanpassen?

Ik zou dat graag gerepareerd hebben voor de volgende aflevering van mijn huidige podcast: Uit de Kist, in de Kist.