Eindhoven, Tilburg,

Met inventiviteit in het hbo nog voldoende stageplekken

Waar het mbo in de coronacrisis kampt met een groot tekort aan stageplekken, speelt dit probleem in het hbo veel minder. Studenten van Fontys komen nog relatief makkelijk aan een stageplaats, al vraagt dit soms wel wendbaarheid en inventiviteit van studenten en begeleiders.

Aan het eind van het vorige studiejaar was er bij Fontys even vrees voor een gebrek aan stageplekken. Studievertraging voor een grote groep studenten lag daarmee op de loer. Het Centraal Crisisteam (CCT) van Fontys bracht het probleem in kaart en zocht naar mogelijke oplossingen.

Miranda SmitsWe zijn inmiddels een jaar verder maar volgens Miranda Smits, adjunct-directeur van Fontys Hogeschool Kind en Educatie en lid van het CCT, zijn er geen signalen dat er op dit moment sprake is van een groot tekort aan stageplekken in bepaalde sectoren.

Vervangende opdrachten
Smits: “Instituten hebben actief gezocht naar vervangende opdrachten en ook naar de verbinding met regionale samenwerkingsverbanden zoals Brainport, Midpoint, Greenport en de Eindhovensche Fabrikantenkring. In de meeste gevallen heeft dit geleid tot passende oplossingen.”

Volgens Nienke Fabries, consultant regionale samenwerking bij Fontys, is er overduidelijk betrokkenheid in de regio om Fontys-studenten aan stageplekken te helpen. “Het is ook in het belang van bedrijven en ondernemers dat onze studenten doorgroeien. De vraag naar talenten is immers enorm.”

Portal voor stage-aanbod
Brainport creëerde voor Fontys een portal waarop de instituten hun stage-aanbod bekend kunnen maken, om zo vraag en aanbod beter te stroomlijnen. Ook de Eindhovensche Fabrikantenkring deed een dringend beroep op alle leden: denk na over mogelijke stageplekken voor Fontys-studenten.

Nienke Fabries“Mede door de inbreng van deze regionale samenwerkingsverbanden zijn er nog voldoende stageplekken voor bijna alle studierichtingen”, stelt Fabries. “Maar deze plekken zijn in veel gevallen wel anders ingericht. Er wordt voornamelijk vanuit huis gewerkt en veel gaat online. Studenten missen daardoor wel werkervaring op de werkvloer. Dat is spijtig.”

Creatieve oplossingen
De creativiteit en wendbaarheid van Fontys-instituten blijken in deze tijd groot. Verschillende opleidingen die het aantal stageplaatsen zagen afnemen, bedachten noodoplossingen om studenten toch aan een stageplek te helpen.

Zo startten de opleidingen Commerciële Economie en Communicatie in Eindhoven het consultancybureau Refresh. Dit ondersteunt het kleine midden- en kleinbedrijf in coronatijd met expertise vanuit de opleiding en helpt tegelijkertijd studenten aan een stageplek.

Wim van Dooren“Inmiddels hebben een kleine tien studenten stagegelopen bij Refresh”, vertelt Wim van Dooren, afstudeercoördinator bij de opleiding Commerciële Economie van FHEC. “Zo trekken we alles uit de kast om onze studenten toch aan een stageplek te helpen. Tot nu toe lukt dat heel redelijk.”

Bijna alles online
Ook Fontys Academy for Creative Industries (ACI) in Tilburg zag veel stageplekken wegvallen in het afgelopen jaar. “Nu bijna alles online gaat, is het voor onze studenten veel moeilijker om ergens binnen te komen”, stelt Monica Veeger, docent bij ACI.

In overleg met de gemeente Eindhoven, Brainport Development en het Eindhoven Expat Center werden alternatieve stages en afstudeeropdrachten gezocht, met een focus op de internationale gemeenschap in Eindhoven. “Daar zijn de nodige opdrachten voor onze studenten uit voortgekomen die ze vanuit huis kunnen doen.”

Monica Veeger - foto: Dolph CantrijnVolgens Veeger vinden de meeste studenten van ACI nog steeds zelf hun afstudeeropdrachten, maar vaak wel met het netwerk en de hulp van docenten. “Die netwerken worden in deze tijd veel actiever ingezet om te zorgen dat al onze studenten stageplekken krijgen.”

Vertraging na afbreken stage
Voor de hogescholen ICT en Engineering zijn nog ruim voldoende stageplekken en ook in de zorg is momenteel geen tekort. Josy van Dael, onderwijsmanager hbov-t bij Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid: “Tijdens de eerste coronagolf zijn wel veel zorgstages afgebroken. Dat heeft tot enige studievertraging geleid bij studenten.”

Nu zijn er voldoende stageplekken in de zorg en daarvoor wil Van Dael een groot compliment maken aan de zorginstellingen. “Zij hebben op allerlei manieren meegedacht om stages toch mogelijk te maken. Ook lopen veel studenten nu stage in verpleeghuizen en in de wijkgerichte zorg. Zo houden we het aantal stageplekken op peil.” [Ivo van der Hoeven]