Met een e-buggy door het Zwarte Woud

Iedereen kan elektrisch gaan rijden. Daar heb je geen Tesla voor nodig. Dat willen 32 Fontys-studenten aantonen. Daarom rijden zij een e-race met een omgebouwde strandbuggy en een DAF 66 uit 1975.

door Renée de Kruif
“Voor elektrisch rijden is geen geavanceerde techniek nodig. Met nog een paar kleine innovaties wordt het voor iedereen bereikbaar”, vertelt Tom Engelbertink. Hij is Automotive-student en een van de deelnemers aan de e-race. “We rijden van Mannheim naar Zürich met onze twee voertuigen. Om daar te komen leggen we zo’n 400 kilometer Team Bugg-Eaf door het Zwarte Woud. Een prachtige route dus.”

De e-race is de grote finale van de Fontys-minor ‘Elektrisch rijden’. “We mochten zelf bedenken wat ons einddoel zou worden. Vorig jaar reed de minorgroep naar de formule E van Berlijn, maar dat bleek wel een te grote afstand”, lacht Tom. Daarom gaan de auto’s nu op een aanhanger naar Mannheim en op zaterdag 9 juni zullen de teams vanuit daar vertrekken.

Teams
De 32 studenten zijn verdeeld in twee groepen, het ‘Buggyteam’ en het ‘DAF-team’. Tom maakt deel uit van het Buggyteam. “Voor ons is het nog even spannend, want wij missen onderdelen en die moeten vanuit China komen”, zegt Tom. “Het andere team gaat komende maandag op het Eurocircuit in Valkenswaard een praktijktest houden, maar dat kunnen wij dus niet.”

Met de e-race willen de studenten laten zien dat er achter elektrisch rijden niet per se geavanceerde, dure techniek hoeft te zitten. Hun keuze voor een strandbuggy en een DAFje is volstrekt willekeurig. “Wij hadden weinig ervaring, Team Elegancemaar we hebben toch zelf twee voertuigen zo omgebouwd dat ze nu op stroom rijden”, vertelt Tom. “Zeker met kleine voertuigen en voor kortere afstanden is elektrisch rijden heel makkelijk te bereiken. De praktijktest moet nog gedaan worden, maar we schatten in dat de auto tussen de 150 en 200 km kan rijden zonder tussentijds van energie te worden voorzien.”

Finish
Het is niet toevallig dat er is gekozen voor de finishplaats in Zürich. Daar start namelijk op zondag 10 juni een‘echte’ e-race door de straten van de stad, met deelnemers van over de hele wereld. De studenten zullen daar als toeschouwers bij aanwezig zijn.

Benieuwd naar hoe de e-race van de studenten verloopt in het Zwarte Woud? Volg ons Guest Instagramaccount via @bron.fontys.guest.