Met deze tips vind je je studieritme weer terug

Je kunt niet meer studeren op school, of op de plek waar je je zo goed kon concentreren. De deadlines komen steeds dichterbij en stress komt om de hoek kijken. Hoe zorg je ervoor dat je aan school blijft werken? Fontys-decaan Eva Gobits geeft tips.

“Probeer steeds in dezelfde ruimte te gaan zitten als je studeert", geeft de decaan als tip. "Zoek een plek waar je weinig afleiding hebt. Het liefst een andere ruimte dan waar je leeft. Het moeten twee verschillende werelden zijn.”

Pauzes
“Om de structuur vast te houden, moet je inspanning en ontspanning op een gezonde manier afwisselen”, gaat ze verder. “Een regelmatige pauze zorgt dat je Eva Gobitseffectief blijft studeren. Zorg ervoor dat je de ruimte verlaat waar je studeert. Ga lekker naar buiten om frisse lucht te krijgen.”

Doe iets wat energie geeft en als het kan, is het verstandig om fysiek bezig te zijn. “Ga lopen, rennen of fietsen, gewoon even je lijf aan het werk zetten. Je lichaam zit al de hele tijd in een ruststand.”

“De meeste mensen zijn namelijk geneigd om meteen te Netflixen, terwijl je beter ontspant als je echt even weg bent geweest, al ga je even naar de supermarkt.” Denk natuurlijk wel aan de veiligheidsmaatregelen als je naar buiten gaat.

Herhaal je successen
Volgens Gobits loont het ook om eens goed na te denken welke studietechnieken je hielpen in het verleden. “Probeer te putten uit eerdere ervaringen. Een studietechniek die goed werkt, kun je opnieuw gebruiken."

"Successen in het verleden bieden misschien geen garantie voor de toekomst, maar het geeft je wel de kracht om stappen te maken met studeren.”

Check bij je studiegenoten
“Ervaringen delen met anderen is ook belangrijk. Check bij je studiegenoten of je op schema bent. Op deze manier kun je ook op tijd hulp vragen, en blijf je niet lopen met deze stressgevoelens. Je kunt jezelf het beste ontladen bij medestudenten.” [Kasper Wienk]

Als de stress te veel wordt, kun je altijd een studieloopbaanbegeleider raadplegen. Ook de decanen en studentenpsychologen staan paraat. Afspraken kun je inplannen via www.fontys.nl/fontyshelpt.