Tilburg,

Met deze smoothie bestrijd je morgen je Koningsnacht-kater

Studenten krijgen workshop van smoothie-goeroe

Van plan om vanavond (Koningsnacht) flink door te halen? Lees dan vooral verder. Jean-Marc Bilderbeek vertelde vanmiddag aan ongeveer tachtig tweedejaars Bedrijfsmanagement MKB van Fontys hoe je volgens hem een stuk gezonder wordt door het drinken van zelfgemaakte smoothies. De ingrediënten zijn afhankelijk van wat je wilt bereiken, bijvoorbeeld: een kater verdrijven (zie kader).

Er zijn ook smoothies om af te vallen, om je fitter te voelen of die ontstekingsremmend werken. En allemaal bevatten ze een mix van groente, citroen, Maca poeder (groeit hoog in de bergen in Peru), olijfolie en bijvoorbeeld amandelen. Bilderbeek heeft ze zelf bedacht enJean-Marc Bilderbeek schenkt de smoothie uit. naar eigen zeggen kon hij daardoor stoppen met medicijnen die hij slikte tegen epileptische aanvallen, hij viel af en voelt zich fit.

Levenslessen
Hij vertelde vanmiddag in een volle zaal op campus Stappegoor in Tilburg over zijn zoektocht, die begon toe hij eerst een burn-out kreeg en later epileptische aanvallen. “Ik wilde niet afhankelijk zijn van medicijnen die niet de oorzaak van mijn epileptische bestrijden, maar alleen onderdrukken”, vertelt hij. Naast zijn gezonde smoothies had hij ook nog allerlei levenslessen voor de studenten, waarvan de belangrijkste wellicht was: denk zelf na en volg je eigen pad.

Vervolgens mochten de studenten zelf gaan mixen. En hoe smaakten die supergezonde shakes eigenlijk? “Het valt best mee”, zegt een van de studenten van het groepje dat de anti-katersmoothie maakte. De rest van zijn groepje knikt instemmend. Of ze nu zelf ook elke dag een gezonde groentensmoothie gaan drinken? “Mwah, misschien een paar keer per week”, reageert Ronald. Tom schudt resoluut van ‘nee’. “Ik vind dat ik al gezond genoeg leef.”

Zelfvertrouwen
De workshop van Een oefening met ballonnenvanmiddag is de afsluiting van de Brancheweek Food en Competence van de opleiding Bedrijfsmanagement MKB. Tweedejaars studenten bezochten bedrijven, zoals een kippenboerderij, kregen lezingen van mensen uit de voedselbranche, hadden een bootcamp en volgden allerlei ondersteunende workshops, waarmee ze konden werken aan hun zelfvertrouwen en ondernemingszin.

“De workshop vanochtend van Jan Fokke Oosterhof vond ik het meest inspirerend”, vertelt Tom. “Hij zei dat je eigenlijk niet zozeer doorzettingsvermogen nodig hebt om iets te bereiken, maar dat je moet doen wat je leuk vindt. Dan bereik je je doel vanzelf.”