Tilburg,
april

Met 17 mensen onder één dak

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezig houdt in deze crisistijden. Aflevering 6: Jannika (20), student Lerarenopleiding Wiskunde in Tilburg.

“Ik maak me nog steeds elke dag klaar voor school, maar dan in mijn pyjama. Op zich wel chill, want ik hoef niet vroeg op te staan en ik hoef niet te reizen. Door corona krijg ik nu geen bindend studieadvies omdat we onze studiepunten niet meer kunnen halen, daardoor ga ik standaard over.

Ik zat heel erg in de stress of ik over kon naar het tweede leerjaar, dus dat is heel fijn. Maar omdat de tentamens vervallen moet ik dadelijk veel van het eerste jaar in mijn tweede jaar doen.

Normaal ging ik na school naar het werk. Helaas moest de horeca stoppen, waardoor ik niet meer werk en dus geen geld meer binnen krijg. Ik mis het verschrikkelijk, want normaal ben ik de hele dag onder de mensen en moet ik ook nog het uitgaansleven missen.

Ik woon met 17 mensen onder één dak. Godzijdank gaan die het huis ook niet uit. Zo kom ik mijn dag door met bordspellen en een glaasje alcohol. Een nadeel: ik rook daardoor meer. Het voordeel is dat ik geld bespaar op uitgaan en uit eten.

Ik probeer zo veel mogelijk binnen te blijven. Ik ga niet meer bij mijn ouders eten. Vrienden die ik nu lang moet missen, die zie ik na de corona wel. Vrienden van school zie ik wel nog tijdens de lessen. De docent moet je schrift kunnen zien als je vragen hebt, dus we kunnen naar elkaar zwaaien voor de camera. Het is alleen jammer dat we niet kunnen terrassen met dit lekkere weer.

Ook probeer ik vaker mijn oma te bellen. Die zit alleen thuis en is bang voor besmetting omdat ze een vorm van COPD heeft. Ze moest laatst op controle, maar dat durft ze niet omdat veel mensen zich niet aan de veiligheidsregels houden.” [Kasper Wienk]