november
2019

Meneer, laten we een potje gamen

Wat doe je als je pauze hebt? Meestal even koffie drinken of een wandeling maken. Een groot deel van onze studenten bij Fontys ICT gaat dan Netflixen of een potje gamen. In het laatste geval gaat het vaak om een MMOG of MMO (Een Massively Multiplayer Online Game), een type computerspel dat meerdere spelers tegelijk mogelijk maakt om in een virtuele wereld via het internet met elkaar te spelen. Als het spel een RPG is, spreekt men van een massively multiplayer online role-playing game (MMORPG).

Ben je me al kwijt? Blijf erbij! Want veel studenten zijn massaal aan het gamen. Sommigen zelfs zo vaak en zo lang dat ze moe, versuft en met glazige ogen op school zitten. Fysiek aanwezig maar mentaal nog een level aan het spelen.

Tijdens de eerste ontmoeting met nieuwe studenten, doen we altijd een kennismakingsronde. Op een gegeven moment moest ik ingrijpen en zeggen: “Oké, iedereen gamet dus blijkbaar. Wil je het voortaan alleen zeggen als je nièt aan gamen doet.”
Van een klas met 24 studenten waren er maar 2 die niet veel gameden of ‘gestopt’ waren.

Het heeft ook te maken met onze opleiding, ICT. Op open dagen zie je vaak ouders met voornamelijk jongens en als ik vraag waarom ICT, is het antwoord vaak: “Onze zoon speelt graag spelletjes op de computer”. Ik moet dan kort toelichten dat het spelen van een game echt wel wat anders is dan bijvoorbeeld het ontwikkelen of programmeren van een game.

Gaming is helemaal niet zo slecht voor jongeren, zegt collega-docent Mirjam Baars. Integendeel, het draagt juist bij aan het ontwikkelen van '21th century skills', om vaardigheden die momenteel in het onderwijs centraal staan zoals samenwerkings- en taalvaardigheden.

Als ik met studenten over games praat dan gaan sommigen helemaal los. Wat een passie en wat een kennis. Ieder karakter in een game wordt helemaal ontleed en studenten helpen je graag aan een gratis game op je laptop. “Nee nee, ik begin er niet aan. Ben ooit al verslaafd geweest aan Age of Empires”, geef ik dan aan.
“Ow meneer, maar heeft u Age of Empires III al geprobeerd… !” Als ik niet ingrijp dan hebben we het hier de hele dag over.

Het mooiste is natuurlijk als je een case, een vraagstuk hebt uit het echte leven. En dat je die dan kunt koppelen aan of combineren met gaming. Een game spelen en leren tegelijk. Ideaal toch? Want wie houdt nou niet van een potje Fifa?

Of om Sebastian Thrun te citeren: 'Education should learn from the positive side of gaming - reward, accomplishment, and fun'.

Erdinç Saçan geeft les aan Fontys Hogeschool ICT, is dolenthousiast over hackathons maar dus ook over gaming.

Leon van Bokhorst
2019
Wat? Is Age of Empires III al uit?

Planning, strategie, doorzettingsvermogen... gaming biedt, naast mogelijke verslaving en vermijding, zoveel moois. Mooi stuk!
Roy Houtkamp
2019
In before Age of Empires 4 van Relic :)

Mooi artikel ook. Ik heb zeker ook de positieve kant van gaming kunnen ervaren en mijn sociale vaardigheden kunnen opvijzelen met World of Warcraft.
Khalil Khandopuk
2019
Age of Mythology heeft me supergeinteresseerd gemaakt in geschiedenis en mythologie. Iets dat ik nog altijd bestudeer :D

Als hobby. Wat een nerd ben ik ook he :D