mei

Betrokkenheid bij stagiaires kan beter

'Soms is meer contact met begeleider nodig'

Aan je lot overgelaten tijdens een conflict op je stageplek? Nooit iets van je begeleider gehoord tijdens je stage? Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) richt een landelijk meldpunt in voor klachten over de stagebegeleiding vanuit de onderwijsinstellingen. Fontys-stagiaire Jessie Classens: "Ik stuur iedere twee weken een update."

door Debbie Langelaan
Jessie, tweedejaars student Communicatie, loopt sinds februari stage bij Archipel Zorggroep in Eindhoven. Ze is daar helemaal op haar plek, zo klinkt het als ze haar werkzaamheden en projecten enthousiast opnoemt: "Ik help bij evenementen, zoals een congres en een feest, bij het bijhouden van de social media en intranet, advertenties maken en plaatsen, we hebben net een wervingscampagne klaar voor nieuw personeel. O ja, en met een arbeidsmarktcommunicatieplan."

Standaard is er aan het begin en tegen het einde van de stage een gesprek met de begeleider vanuit Fontys op de werkplek. Daarnaast zijn er twee 'terugkomdagen', en dan volgt nog de eindpresentatie waarbij de begeleiders van Fontys en de werkplek aanwezig zijn. Tussendoor mailt Jessie iedere twee weken een update aan haar stagebegeleider. "Daarin schrijf ik wat ik in grote lijnen gedaan heb en wat er gebeurd is. Ik krijg altijd een berichtje terug: fijn dat het goed gaat. Meer hoeft van mij niet, want het gaat ook goed."

Irritant
De belangrijkste klacht die het ISO tegenkomt, tevens de directe aanleiding voor het instellen van het meldpunt, is gebrek aan betrokkenheid van docentbegeleiders. Ze reageren niet of veel te laat op mails en andere berichten, en zelfs hun reactie op stageverslagen laat soms lang op zich wachten. Jessie kan zich voorstellen dat dit irritant is, maar heeft er zelf geen last van. "Als er echt problemen mee zijn, zou je ook nog je slb'er (studieloopbaanbegeleider) kunnen inschakelen."

Jessie's begeleider bij Archipel, communicatieadviseur Saskia van Nieuwland, heeft ieder jaar een stagiaire van Fontys. "Soms moeten mijn stagiaires wekenlang wachten op een antwoord op een mail. Ik zou best wat meer betrokkenheid willen zien vanuit het onderwijs. Vaak zijn de begeleiders heel enthousiast en betrokken, zo blijkt uit het eerste gesprek, maar buiten de afgesproken en vastgestelde momenten hoor ik dan niets meer. Ik krijg maar zelden een mailtje met de vraag of alles nog naar wens gaat. Dat is geen drama, we zijn er vooral voor de student, maar wat meer contact zou de ervaring voor de stagiaire wel kunnen verbeteren. Waar loopt de stagiaire tegenaan, wat zou hij of zij nog extra kunnen doen. Het is goed als je het daar als begeleiders even over kunt hebben."

Tevreden
De afdeling van Van Nieuwland heeft tegenwoordig altijd een stagiair voor 6 maanden. ''We hebben ook weleens een student gehad voor een afstudeerstage, maar dat werkte voor beide partijen minder goed. Nu hebben we vrijwel altijd 'meewerkstagiaires'. Doorgaans zijn we heel tevreden, zoals met Jessie. We nemen de stagiaires ook serieus en zorgen ervoor dat zij er minstens net zoveel aan hebben. Ik wil maar zeggen: Jessie haalt weleens koffie, maar ik haal net zo vaak koffie voor haar."