2022

Meer vegetarisch, gezond en halal: komen cateraars beloftes na?

Gezonder voedsel. Meer halal. Plus een uitgebreider aanbod voor vegetariërs en veganisten. Die beloftes werden met de start van dit schooljaar gedaan toen drie nieuwe cateraars vol goede moed aan de slag gingen in Tilburg, Eindhoven en Venlo. Hoe staan de zaken er bijna een jaar later voor? Bron maakt de balans op.

We beginnen in Venlo, waar Limburg Cateraar sinds dit collegejaar verantwoordelijk is voor het vullen van de schappen. Wie rondkijkt ziet warme maaltijden zoals pasta of soep, maar ook broodjes met schnitzel. Speciaal voor de Duitse student die op deze locatie in veelvoud rondloopt.

“We spelen nu veel beter in op de individuele gast”, zegt medewerkster Agnes. “Eerst hadden we voor alle Fontys-locaties ongeveer hetzelfde assortiment, maar hier zitten veel internationale en vooral Duitse studenten. Daar moeten we rekening mee houden.”

Vegetariërs en veganisten hebben in Venlo meer keus dan studenten die halal eten. Er is een plaat met vegetarische nasiblokken, kaasbroodjes en focaccia met kaas en pesto. Niet heel gezond, wel allemaal vleesloos. Vegans kunnen kiezen uit een broodje, soep of salade.

“We hebben twee soepen, waarvan er altijd minimaal een vegetarisch of veganistisch is”, legt Agnes uit. “Qua halal hebben we eigenlijk alleen Turkse pizza’s, maar dat komt omdat er weinig vraag naar is. Onze salades, die we een paar weken geleden in het leven hebben geroepen, zijn heel populair. Net zoals de vegan smoothies.”

Marla, student Marketing Management en veganist, vindt het aanbod prima, maar niet heel bijzonder. “Dat heb ik althans gehoord”, zegt ze. “Ik heb zelf nog nooit iets gekocht omdat er veel gebruik wordt gemaakt van plastic verpakkingen.” De opties kunnen wat haar betreft beter. En uitgebreider. “Ze zouden meer simpele gerechten kunnen aanbieden, zoals een pasta met tomatensaus. "

Door naar Tilburg, waar volgens Joyce van cateraar Eurest Catering meer rekening wordt gehouden met het duurzaam verpakken van voedsel. “We focussen ons heel erg op duurzaamheid”, zegt ze. “We proberen onze producten zo weinig mogelijk in single use plastic te verpakken. Ons bestek is van hout en bovendien verkopen we ook recyclebaar bestek.”

Al het eten is volgens Joyce kakelvers. Broodjes en smoothies mogen maximaal twee uur in de schappen liggen, daarna worden ze weggegooid of voor het verstrijken van de dervingstijd met flinke korting verkocht. Salades zijn altijd vegetarisch en dat geldt ook voor een groot deel van de soepen, die van de Verspillingsfabriek komen en gemaakt worden van groentes die anders in de prullenbak zouden verdwijnen.

Pascal, een kok die iedere dag in de Fontyskeuken staat om studenten en medewerkers te voorzien van eten, legt uit: “We houden overal rekening mee. We hebben wel wat halal-opties, zoals frikandellen of kip, maar qua veganistisch voedsel is het aanbod groter."

Ongezonde snacks zoals bamischijven blijven volgens hem populair. “Hoe hard we ook ons best doen om zoveel mogelijk gezond voedsel te verkopen, de ongezonde opties blijven als zoete broodjes over de toonbank gaan."

Tot slot is er nog Eindhoven, waar cateraar Appèl momenteel de dienst uitmaakt. Medewerkster Daniëlle heeft sinds de switch veel zien veranderen. “We boden voorheen wel gezonde gerechten aan, maar geen halal. Dat is nu heel anders. We hebben zowel broodjes als snacks en kunnen bovendien alles in halal-versie bestellen. Hamburgers, shoarma, kip, frikandel, kipkorn. Noem het maar op.”

“Voorheen hadden we chocoladekoeken. Die verkochten we wel honderd per dag. Dat doen we nu niet meer. We stimuleren de ongezonde snacks niet langer. We verkopen nog steeds ongezonde producten, maar we leggen de nadruk op de gezonde opties."

Haar collega Astrid vult aan: “We doen alles 50-50. Dat wil zeggen: als we vier broodjes verkopen, dan is de helft daarvan vegetarisch of halal. Op aanvraag maken we ter plekke veganistische broodjes."

Allemaal leuk en aardig, denkt Bedrijfskundestudent Amin, maar hij haalt zijn eten liever ergens anders. “Ik ga meestal naar de Kruisstraat of de Spar op het TU-terrein. Daar is het aanbod qua halal eten beter.”

Fontys-medewerker Frank vindt ook dat het beter kan. “Ik vind het aanbod een beetje schraal”, zegt hij. "Je ziet dat veel schappen leeg zijn. Voorheen wist je bijna niet wat je moest kiezen omdat er zoveel verse producten waren, dat is nu anders. De variatie is kleiner. Ook als je naar het koelgedeelte kijkt. [Karen Luiken]

Iris
2022
In Eindhoven vind ik het assortiment gezonde, vegetarische opties erg beperkt - afwezig. Soms is er maar één soep en die is niet altijd vegetarisch. Dit kan echt beter!
Richard
2022
Ik sluit me aan bij Dewi! Mijn allergenen zijn gluten, ei, melk, lactose, gist, varken en schaal/schelpdieren... Ik ben dus geholpen meteen gemengde salade, tonijn/zalmsnippers met een dressing van azijn/olijfolie.
Dewi
2022
Nog wat meer vegan producten zou welkom zijn. Toevallig ken ik deze start-up via een van mijn oud-studenten https://www.degroenebakker.nl/veganbroodsnacks-verkopen/ en een vegan broodje als dit zou zeker welkom zijn in het assortiment. Vind overigens wel dat er al best wat verandert is in de afgelopen jaren, maar het kan zeker nog beter bij Fontys.