Tilburg,
september

Meer tijd om te tinderen, maar wat zijn de risico's?

Er zijn weer veel besmettingen en vooral onder studenten loopt het aantal positief getesten op. Reden voor de regering om de coronamaatregelen aan te scherpen. Maar hoe moet dat nu met daten? Durven studenten nog? En wat zijn de risico's van datingapps als Tinder volgens Fontys-associate lector Dilana Schaafsma?

Het aantal berichten dat onderling is verstuurd op de datingapp Tinder is sinds maart met 25 procent toegenomen (cijfers voor heel Europa). Bovendien duren de gesprekken die mensen met elkaar voeren 10 tot 30 procent langer, vergeleken met februari, net voor de coronacrisis.

Gewoon om te kletsen
Ook de 23-jarige Pedagogiek-studente LiseLise heeft Tinder weer gedownload. In het begin gebruikte ze Tinder om 'gewoon te kletsen'.

"Ik verveelde me enorm toen de crisis begon én ik miste ook aandacht. Ik merk dat er meer mensen op Tinder zitten nu. Studenten hebben veel meer vrije tijd natuurlijk, dus ook meer tijd om te tinderen."

"Ik merk bovendien dat mensen nu sneller fysiek willen afspreken. Niet per se als date, maar gewoon om een beetje sociaal contact te hebben. Ikzelf dus ook."

Ervaring opdoen
Je mag nog drie mensen thuis ontvangen. Één tinderdate ontmoeten, moet dus kunnen. “Maar fysiek contact hebben én 1,5 meter afstand houden is natuurlijk onmogelijk”, zegt Dilana Schaafsma, associate lector met een eigen onderzoekslijn bij Fontys Hogeschool Pedagogiek: ‘gezond seksueel opgroeien’.

Dan moet het volgens de coronaregels bij platonisch daten blijven. “De studentenleeftijd is vaak een fase waarin je op zoek gaat naar wat je wel of niet fijn vindt. Het kunnen opdoen van ervaring is heel belangrijk. Maar in deze periode is het belangrijker om gezond te blijven."

Dat is lastig voor studenten, want uit onderzoek blijkt dat de risico-ervaring van studenten laag is, weet Schaafsma. “Zij hebben Dilana Schaafsmaniet het gevoel dat ze risico lopen. Dat betreft niet alleen seksueel gedrag, maar dus ook corona of de combinatie van die twee. Ze zien vaak de mogelijke gevolgen niet of denken dat die meevallen. ‘Oh, ik word niet ziek’ of ‘ik zit toch niet in de risicogroep'."

Lakser worden
Voor Lise voelt het niet onveilig om met iemand af te spreken. “Je wordt daar na een tijd wel lakser in. Ik heb zelf een sociaal leven en ontmoet mensen. Maar als ik op een date kom en diegene is aan het snotteren, dan ben ik wel meteen weg.”

Ook Tinder zelf waarschuwt overigens mensen om afstand te houden.

Schaafsma vergelijkt het oplopen van corona met het risico op soa's. “Wanneer je iemand via Tinder leert kennen, weet je niet hoe iemands seksleven of sociale leven is geweest. Het is altijd een risico met vreemden."

Er is wel één groot verschil: tegen soa’s kun je je beschermen door condooms te gebruiken, maar er is geen bescherming tegen corona. "Je kunt met seks natuurlijk geen 1,5 meter van elkaar af zijn.”

One night stand makkelijker
Schaafsma ziet nog een ander verschijnsel: "Iemand aanspreken in een kroeg heeft nu een hogere drempel omdat  iedereen aan zijn eigen tafel moet blijven zitten. Dus ik denk dat een one night stand in deze periode via Tinder ogenschijnlijk eenvoudiger is. Ik kan me voorstellen dat meer studenten dat uitproberen nu.”

“Je sociaal leven is in deze levensfase belangrijk en je bent bezig met relaties en liefdes. Dat terwijl je binnen opgesloten zit. Er zullen studenten zijn die FOMO (fear of missing out) krijgen en dingen gaan uitproberen. Er zullen er zijn die risico’s verleggen, ook omdat ze niet weten wanneer er een einde aan de coronacrisis komt. De combinatie van onrust, grenzen opzoeken en FOMO maakt het complex en gevaarlijk.” [Jacky Eickes]