Eindhoven,
20
november
2019
|
09:52
Europe/Amsterdam

Meer science in hbo

Wetenschap heeft voor mij pas echt waarde wanneer de praktijk er verder mee kan. Daarom zit de term ‘applied science’ zowat in ieder element van mijn DNA. In het hbo lijkt het accent echter iets te ver zijn opgeschoven naar ‘applied’ en missen we nog wel eens het deeltje ‘science’.

Om me heen zie ik bijvoorbeeld dat het geen gewoongoed is om wetenschappelijke papers te consumeren. Ik heb lange tijd gedacht dat het aan mij lag, en dat ik nu eenmaal het type nerd ben dat verliefd is op de wetenschap en altijd en overal met stapels wetenschappelijke artikelen loopt te zeulen.

Maar onlangs verscheen een bredere oproep tot een zwaarder gewicht van het woordje ‘science’ in de term ‘applied science’. Volgens een gezamenlijk ‘position paper’ van de Vereniging van Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten moet er behoorlijk wat gaan veranderen, zo was een tijdje terug in het nieuws. Hbo's moeten aantrekkelijker worden voor vwo-scholieren, moeten meer Masters aanbieden, en promoveren bij een hbo moet mogelijk worden.

Met andere woorden, hbo’s moeten een beetje opschuiven naar universiteiten. Dat wordt nog een behoorlijke klus als je het mij vraagt.

Maar onverwachte verrassingen liggen soms op de loer. Op de Dag van de Duurzaamheid kwam een van mijn favoriete studenten bij me. Ze was bezig met een plan voor haar bachelor thesis waarbij ze onderzoek wil doen bij het lectoraat waaraan ik leiding geef. Als kartrekker van een lectoraat is het natuurlijk altijd geweldig wanneer studenten bij je komen met de hartstochtelijke wens om onderzoek te doen.

Deze studente wil onderzoek doen naar methoden om via online communicatie duurzaam consumentengedrag te bevorderen. Het zal u niet verbazen dat ik dan een gewillig gesprekspartner ben. Ze had literatuur bestudeerd en kwam met een wetenschappelijk artikel op de proppen dat volgens haar wel een aardig framework bood om een praktijkcasus tegenaan te houden.

Ze legde het artikel wat achteloos op tafel, maar ik sloeg stijl achterover. Het was een artikel uit het Journal of Marketing (JM). Nooit eerder kwam een student, of een docent, bij me met een artikel uit JM. Het is eigenlijk altijd eenrichtingsverkeer de andere kant op. Voor de niet-marketeers, JM is het crème de la crème in de marketing-wetenschap, het wetenschappelijke vakblad dat al jaren met stip op nummer 1 staat.

Kijk, dat vind ik dus echt een feestje: studenten die je niet hoeft te leren wat toegepaste wetenschap is, maar die uit zichzelf de allerbeste wetenschap selecteren en dat gaan toepassen op de praktijk.

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.