april

Meer rust maar ook minder concentratie tijdens ramadan

De ramadan is van start gegaan. De negende maand van de islamitische maankalender wordt gezien als de heilige maand van inkeer waarin gevast wordt tussen fajr (zonsopkomst) en maghrib (zonsondergang). Vier Fontysstudenten vertellen hoe dat – tot nu toe – gaat.

De ramadan, die vanwege de stand van de maan ieder jaar op een andere datum start, is zaterdag begonnen. Sindsdien staat Enes, student Finance, Tax & Advice, iedere dag rond 04.00 uur op.

“Ik word dan wakker om te eten en ga anderhalf uur later weer naar bed. Daarvoor poets ik nog even snel mijn tanden, want dat mag daarna niet meer”, aldus Enes. “Een paar uur later word je opnieuw wakker en ga je naar school.”

Ramazan en EnesMet zijn energielevel zit het vooralsnog goed. “Maar ik denk wel dat ik naar bed ga als ik thuiskom van school. Rond 20.15 uur ga je namelijk pas weer eten”, zegt hij. En dat moment is gezellig, net als de rest van de ramadan. “Het is fijn om zoveel met familie te zijn.”

Tentamens
Zijn klasgenoot Ramazan staat er hetzelfde in. Al had de huidige toetsweek best op een ander moment gepland mogen worden. “Het tentamen van vandaag gaat wel lukken, maar ik verwacht dat die van donderdag een stuk pittiger zal worden. Vooral vanwege de verminderde concentratie.”

Kalm en rust
Diana, eerstejaarsstudent International Business, heeft er ook moeite mee. Niet met de ramadan – daardoor voelt ze zich namelijk juist heel kalm en rustig – maar met de voorbereidingen voor de toetsweek.

Diana“Het is moeilijk om te leren als je aan het vasten bent”, zegt ze. “Maar verder is het tot nu toe goed vol te houden. Ik ga altijd om 00.00 uur slapen, word om 04.30 uur wakker om te eten en bidden, en kruip vervolgens nog even terug in bed voor ik naar school ga.”

Wakker blijven
Haar medestudent Mustafah pakt het anders aan. Hij gaat in tegenstelling tot Diana juist niet terug naar bed na het ochtendgebed. “Ik vind het handig om wakker te blijven omdat je je makkelijk kan verslapen. Ik ben bang dat, als ik om 08.30 uur op school moet zijn, ik mijn wekker niet hoor.”

MustafahSlaap pakt Mustafah tijdens de ramadan maar weinig. Hij eet ’s avonds als de zon onder is, probeert daarna nog wat te sporten, doet vervolgens een gebed in de moskee en duikt pas rond 00.30 uur zijn bed in. De weekenden gebruikt hij voor schoolwerk.

Minder concentratie
“Op school dwaalt mijn concentratie af en heb ik niet altijd de motivatie om te werken. Huiswerk maak ik daarom vooral ’s nachts in de weekenden. Mijn overige vrije tijd gebruik ik voor familiebezoekjes. Het is fijn om zoveel samen te zijn. Ik voel me tijdens de ramadan een stuk lichter, gezonder. Fysiek goed.”

En bidden? Dat doet Mustafah vooral thuis. “Al ligt dat wel aan het rooster. Ik bid alleen op school als ik de hele dag les heb. Ik heb van vrienden gehoord dat zij daarvoor een leeg lokaal gebruiken.” [Karen Luiken]