juni

Meer geld trekt Fontys-student niet naar de Randstad

“Als je in Amsterdam of Utrecht woont, moet je wel meer verdienen, want de huizen zijn duurder"

Studenten van Fontys peinzen er niet over naar de Randstad te gaan voor een hoger salaris. Dat blijkt uit een rondgang op campus Rachelsmolen in Eindhoven. Het Elsevier-onderzoek naar salarisverschillen maakt weinig indruk.

Opinietijdschrift Elsevier zette deze week de verschillen in brutoloon na het afronden van acht hbo- en acht wo-opleidingen op een rij. Wie Bedrijfseconomie op de Hogeschool van Amsterdam studeert, heeft na tien jaar het hoogste brutosalaris van de hbo'ers: ruim 5.000 euro. Fontys-alumni verdienen ruim 4.400 euro, en eindigen daarmee op de derde plek van onder, net boven NHL en Saxion.

Veel geld in de Randstad
Bij Commerciële Economie en Communicatie eindigt Fontys op respectievelijk de derde en vijfde plek van onder voor wat betreft de hoogte van het loon - al zijn de verschillen met 'de top' hier veel kleiner. Bij veel van de onderzochte opleidingen scoren met name hogescholen in de Randstad financieel hoog, en opleidingen in het zuiden, oosten en noorden lager.

De Fontys eerstejaars Bedrijfseconomie Roy Vogels en Junior Nakiese schrikken niet van de uitkomsten. “Ik vind dit best een redelijk bedrag”, zegt Vogels. “Ik ook”, bromt Nakiese vanachter zijn laptop. “Zoveel verschil is er niet”, voegt Vogels eraan toe.

Regionale verschillen
Aan de kwaliteit van de opleidingen ligt het niet, denken de meeste studenten. Zij denken vooral dat het hele loon- en prijsniveau in de Randstad veel hoger ligt. Afgestudeerden van de Hogeschool Amsterdam blijven eerder in de hoofdstad hangen, terwijl Fontys-studenten in het zuiden blijven. Elsevier heeft het overzicht niet gecorrigeerd voor dit gemiddelde regionale salarisverschil. ‘Deze verschillen kunnen inderdaad een rol spelen’, mailt Onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek, dat de rapportage voor Elsevier maakte.

“Als je in Amsterdam of Utrecht woont, moet je wel meer verdienen, want de huizen zijn duurder. Uiteindelijk houd  je hetzelfde over”, zegt Niels Donkers, eerstejaars Bedrijfseconomie.

Vogels vindt de hoogte van zijn salaris ‘best belangrijk’. Maar het is voor hem, Nakiese en Donkers geen reden om nu ergens anders te gaan studeren, of straks in de Randstad te gaan werken.

Brainport economische motor
Wel teleurgesteld in de cijfers is Cees-Jan Pen, lector ‘de Ondernemende Regio’ bij Fontys Hogeschool Management Economie en Recht. “Niet zo best”, oordeelt hij, als hij de cijfers hoort. “Blijkbaar trekken de lonen nog niet gelijk op met de groeiende economische kracht van de deze regio.” De Brainport-regio rond Eindhoven is na Amsterdam de tweede economische motor van Nederland, stelt hij.

“Met name in dit deel van Brabant zouden de lonen hoger moeten zijn.”, zegt Pen. “Je mag verwachten dat we meer gelijklopen met de Randstad. Misschien zijn studenten hier te bescheiden in onderhandelingen. Randstad-studenten slepen eruit wat erin zit. Alumni zouden hier ook strenger moeten onderhandelen. Er zijn hier zoveel vacatures.”

Discriminatie
Student Bedrijfskunde Rik Salmans denkt er ook zo over, vertelt hij in de kantine van gebouw R4. “Hier in de regio zit een keigroot economisch hart”, stelt hij. Salmans denkt dat wellicht discriminatie van sollicitanten met een Brabantse of Limburgse tongval op de arbeidsmarkt in het westen een rol speelt bij de lagere salarissen. “Maar uiteindelijk zijn dit gemiddelden. Het ligt vooral aan jezelf wat je gaat verdienen”, nuanceert medestudent Rick Severens. “Helemaal waar”, zegt Salmans.

In de zithoek buiten buigen tweedejaars Bedrijfkundestudenten Alexander Wösten, Anouk Reintjes en Evi Bootsma zich over de lijst van Elsevier. “Hoezo, staat InHolland zo hoog”, verbaast Bootsma zich. “Basisonderwijs of maatschappelijk werk moet je in elk geval niet doen”, grapt Wösten, met een blik op de tabel. Maar uiteindelijk geeft ook dit drietal niet veel om geld. “Anders was ik wel tandarts geworden”, zegt Reintjes.
[FvdN]