september

‘Meer aandacht nodig voor LHBTI+ in onderwijs’

Er is in het onderwijs nog te weinig aandacht voor de LHBTI+ community. Dat moet anders, vinden enkele studenten van Fontys Paramedische Hogeschool in Eindhoven en dus hebben zij een 'GSA' opgericht.

Iedereen moet zich veilig voelen binnen Fontys, stelt de GSA (Gender and Sexuality Alliance) van Fontys TF op hun Instagram-account. Maar niet iedereen voelt zich altijd veilig en gehoord, zo is de ervaring van de oprichters van de GSA.

“We willen met de GSA aandacht creëren voor de LHBTI+ community en opkomen voor de belangen van lesbiennes, homo’s, bi’s, trans- en interseksepersonen”, vertelt medeoprichter Kilian Boessen, vierdejaarsstudent aan de Paramedische Hogeschool van Fontys.

Vervelende ervaringenKilian Boessen
Dat studenten uit de LHBTI+-community het nog wel eens moeilijk hebben, weet Kilian uit eigen ervaring. Vooral op de basis- en middelbare school heeft hij diverse vervelende ervaringen opgedaan. “Je wordt gepest om wie je bent en dat heeft behoorlijke impact.”

Met de GSA wil Kilian samen met de andere twee GSA-leden een veilige plek bieden aan studenten uit de LHBTI+-community. “Een plek waar we elkaar kunnen ontmoeten en waar we ervaringen kunnen uitwisselen. Want zeker voor jonge mensen kan het een verwarrende en moeilijke tijd zijn als ze net uit de kast zijn gekomen.”

Plek voor ontmoetingen
Het afgelopen jaar heeft de GSA vooral online vorm gekregen, maar nu de coronamaatregelen worden afgebouwd, komen er steeds meer mogelijkheden voor ontmoetingen. Toch hebben ze online al het nodige bereikt.

“We hebben een groep geformeerd van 23 mensen binnen Fontys TF waarmee wij regelmatig contact hebben. Dat gaat om studenten, docenten en stafleden. We houden hen op de hoogte van onze activiteiten en geven adviezen over zaken die van belang zijn voor de LHBTI+-community.”

Als voorbeeld noemt Kilian het gebruik van de juiste genderneutrale termen en voornaamwoorden. “Dat is voor veel mensen verwarrend en daar kunnen wij advies over geven.”

Genderneutrale toiletten
Ook de komst van genderneutrale toiletten in het gebouw van Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) aan de Theodor Fliednerstraat in Eindhoven is te danken aan de GSA. “Mooi dat er steeds meer rekening gehouden wordt met mensen die zich niet alleen maar man of alleen maar vrouw voelen.”

Een volgend project waar de GSA aan werkt is het opnemen van minicolleges. “Die zijn zowel voor studenten als docenten bedoeld en moeten op een laagdrempelige manier informeren over van alles en nog wat rondom de LHBTI+-community.”

Positieve aandacht
Voorlopig is de GSA van Fontys TF enkel voor studenten, docenten en stafmedewerkers van FPH. “We willen het in het begin klein houden, maar wellicht komt daar in de toekomst verandering in. We hebben gelukkig al veel positieve aandacht gehad, dus dat is mooi.”

Wel sluit de GSA aan bij Fontys Pride, de inclusieve community voor LHBTI+-studenten en medewerkers van Fontys. “Die houden woensdag 29 september hun eerste Fontys Pride lunch en daar schuif ik ook aan.”

Studenten en medewerkers die ook willen aansluiten bij de Fontys Pride lunch kunnen een mail sturen naar: fontyspride@fontys.nl

Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.