Tilburg,
januari

Meepraten over mediatheek van de toekomst

Hoe ziet de Fontys-mediatheek van de toekomst eruit? In online-panelgesprekken kunnen studenten, docenten en medewerkers daarover volgende week brainstormen.

Mia van Rijsewijk, consultant bij de Fontys-Dienst Onderwijs en Onderzoek, is één van de organisatoren: “Tot nu toe hebben zich zo’n negentig mensen aangemeld. Meer dan de helft van hen is student, mooi verdeeld over de instituten. Over de animo zijn we zeer tevreden.”

Toekomstbestendig
De Mia van Rijsewijkpanelgesprekken vinden plaats in opdracht van het College van Bestuur (CvB), dat op zoek is naar toekomstbestendige, gezamenlijke uitgangspunten voor de mediatheken.

“De Fontys-mediatheken zijn decentraal georganiseerd”, zegt Van Rijsewijk. “Er is dus veel ruimte voor een eigen inhoudelijke visie op de dienstverlening.”

Meer online
Dat het college nu toch gemeenschappelijke uitgangspunten wil formuleren is mede ingegeven door alle onderwijsveranderingen die in rap tempo plaatsvinden. “Ook los van de coronacrisis, zien we binnen Fontys steeds meer online-toepassingen. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de onderwijsondersteuners, zoals mediatheken.”

Ook die eventuele nieuwe online-functionaliteiten gaan over tafel tijdens de panelgesprekken, net als de balans tussen papieren en digitale studiematerialen en de rol van de mediatheken als fysieke studentenwerkplek. De gesprekken leiden tot meerdere scenario’s, die het CvB houvast moeten bieden voor het formuleren van een heldere visie op de ‘bibliotheek van de toekomst’.

Samen met de buren
Bij Fontys Hogeschool Journalistiek wordt nu al gesleuteld aan zo’n bibliotheek van de toekomst. “Onze verhuizing naar de nieuwbouw in de Tilburgse Spoorzone (staat gepland eind dit jaar, red.) was een uitgelezen kans om daarover eens goed na te denken”, zegt adviseur Brigit Goderie.

“Onze nieuwe mediatheek is straks weliswaar kleiner dan de huidige, maar wordt een bruisend trefpunt vlak bij de ingang.” Die verloren vierkante meters worden volop gecompenseerd. “De nieuwbouw ligt pal naast de Tilburgse Brigit Goderiebibliotheek in de LocHal en is daarmee straks rechtstreeks verbonden.”

Studeren en elkaar ontmoeten
Qua collectie blijft de FHJ-mediatheek zich duidelijk onderscheiden van de prijswinnende Tilburgse bieb. “Er ligt veel nadruk op journalistieke ontwikkelingen, bijvoorbeeld relatief nieuwe genres als getekende reportages (stripjournalistiek).” De eigen collectie moet bovendien inspireren. “Er zijn veel publicisten onder onze alumni. We willen graag breed uitstallen wat zij allemaal hebben gepresteerd.”

Studeren en elkaar ontmoeten kan ook nog steeds in de nieuwe mediatheek. “Er komen twee enorme lees- of schrijftafels. Ook installeren we een whiteboard, specifiek bedoeld voor brainstormsessies van projectgroepjes.” Om te stimuleren dat journalistiekstudenten vooral ook papieren boeken blijven lezen, wordt aan genoemde tafels straks de al bestaande ‘FHJ Boekenclub’ voortgezet. “Vier keer per jaar bespreken we samen een journalistiek boek.”

Online
Online-nieuwskanalen als De Correspondent en ReadMe worden straks onder meer aangeboden op tablets die zijn ingebouwd in lounge-fauteuils. “En zinspelend op een andere online-toepassing: ik ben met de docenten audio bezig met een plan voor een ‘Podkast’ in de mediatheek, waar studenten en docenten letterlijk hun podcast in een kast kunnen uploaden en beluisteren.”

Opvallend is dat een andere online-toepassing – de Virtual Reality-Cave, waar studenten bijvoorbeeld experimenteren met journalistieke verhalen vanuit een virtueel vluchtelingenkamp – juist verdwijnt uit de mediatheek. “Een nieuwe versie daarvan komt waarschijnlijk in het gedeelte met de tv- en radiostudio’s.”

Eén van de manieren waarop FHJ Bas Jongenelende handen ineenslaat met de buren is een speciale pas, die studenten in staat stelt gratis een aantal boeken te lenen in de LocHal. Naast digitale innovatie is het lezen van boeken blijkbaar een terugkerend thema in de ‘bibliotheek van de toekomst’. “Tja, jongeren lezen nu eenmaal minder. Maar met name voor journalistiekstudenten is dat natuurlijk cruciaal, vandaar dat we het van harte stimuleren.”

Cultureel kapitaal
Ook docent Nederlands Bas Jongenelen, vaak te vinden in de mediatheek van Fontys Lerarenopleiding Tilburg, wijst erop dat bibliotheken niet alleen moeten focussen op innovaties. Ze hebben een aloude, traditionele taak. “Studenten uit rijkere gezinnen krijgen vaak vanzelf een cultureel kapitaal mee; zij groeien op omringd door boeken en kranten. Voor jongeren uit armere milieus geldt dat minder. Een groot deel van hun cultuurkapitaal vinden ze in bibliotheken.”

“Als het onderwijs de mogelijkheid tot social climbing ten volle wil benutten, dan moet je investeren in goedgevulde mediatheken met kundige medewerkers. Anders moet je niet verbaasd zijn als sommige bevolkingsgroepen toch geen aansluiting kunnen vinden met het hoger onderwijs.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]