2022

Medische klacht of blessure? Nieuw behandelcentrum biedt uitkomst

Werken met echte mensen. Met echte cliënten die echte klachten hebben. Dat is wat studenten en docenten van Fontys gaan doen in het donderdag geopende Fontys Centre of Health and Movement (FCHM), een kleinschalig paramedisch behandelcentrum in Eindhoven.

Heb je een lichamelijke klacht of blessure? Dan kun je als medewerker, student of externe partner van Fontys terecht in het behandelcentrum bij de Fontys Paramedische Hogeschool, gehuisvest in het pand aan de Dominee Theodor Fliednerstraat in Eindhoven.

Brechtje Poelman“Je kunt je via een speciale website aanmelden voor een spreekuur”, legt Brechtje Poelman uit. Zij is als consultant zakelijke dienstverlening nauw betrokken bij de oprichting van het concept. “Of je nou een medische klacht hebt, een pedicurebehandeling voor je voeten wenst, een echo wilt of stem- of spraakproblemen hebt. Je kunt er allemaal voor terecht.”

Jarenplan
Het idee voor het behandelcentrum is zeven jaar geleden ontstaan. Poelman: “Het begon met Engelstalige studenten die geen stageplek konden vinden. We wilden voor hen een authentieke leeromgeving creëren waarin ze in aanraking kwamen met de praktijk. Daarna dachten we al snel: het zou ook leuk zijn om eerste- en tweedejaarsstudenten op deze manier kennis te laten maken met het werkveld.”

Zo gezegd, zo gedaan? Niet helemaal. Het heeft jaren geduurd voordat FCHM uiteindelijk de deuren kon openen. En dat gebeurde dus donderdag, met alle toeters en bellen die daarbij komen kijken. “Het behandelcentrum is voor alle studenten, maar het zijn vooral de eerste- en tweedejaars die fulltime aanwezig zullen zijn. Misschien ook derde- en vierdejaars, maar die gaan de praktijk al in met een stage of minor.”

Vrijwillig
In eerste instantie zullen studenten op vrijwillige basis in het centrum aanwezig zijn, later – zo is de bedoeling – wordt het een onderdeel van het curriculum. “We zijn bezig met de verbinding tussen praktijkleren binnen Fontys en de curricula, maar zolang dat nog niet ingebed zit, en dat kan lang duren, proberen we studenten enthousiast te maken om uit zichzelf te komen.”

Poelman heeft er vertrouwen in dat het gaat lukken. “Superveel vertrouwen zelfs. Onze studenten zijn met hun passie bezig. Ze zijn niet alleen op school om te leren, maar ook om elkaar te ontmoeten en beter te worden in hun vak. Het wordt nooit meer zo leuk als tijdens hun studietijd. Wij hebben de verantwoordelijkheid om hen dat te laten voelen en ervaren. En dat doen we door onderwijs leuk te maken. Ik denk dat dit een element is dat onderwijs leuk maakt.” [Tekst gaat verder onder de afbeeldingen]

Om te vieren dat het centrum officieel de deuren opent, is er donderdag op de locatie een route uitgestippeld. Een van de eerste stops na binnenkomst is een lokaal waar Mariëlle Dortmans zit, docent Stem. Bij haar kunnen liefhebbers stemtests doen. Echt storm loopt het echter niet. “Er lopen af en toe wel mensen binnen, maar het is niet superdruk”, zegt ze.

Dortmans zal binnenkort ook regelmatig in het behandelcentrum te vinden zijn. “Na de zomer gaan we echt starten en worden er uren opgenomen in het rooster. Mensen mogen dan langskomen voor een gratis behandeling terwijl studenten meekijken.”

Spelletjes
Een paar lokalen verder worden er spelletjes gespeeld. Een soort 30 seconds bijvoorbeeld, speciaal voor fysiotherapeuten. Bedoeling daarvan: termen uit de fysiowereld omschrijven zonder het woord daadwerkelijk te noemen. Drie docenten spelen enthousiast mee. ‘Bekkeninstabiliteit!’, klinkt het antwoord wanneer Jaron Schnitzer zijn uitleg heeft geven. En daarna: ‘Contractie!’, ‘Intermitterend drukken!’, ‘BMI!’.

Wie vervolgens de route verder volgt en de trap omhoog neemt, komt bij het lokaal van Jeroen van Bree en Bastiaan van Zundert uit. Zij staan bij een Biodex-apparaat, een grote stoel waar door het maken van buig- en strekbewegingen de kracht van een knie of schouder kan worden gemeten.

Voetballers van FC Eindhoven zijn er volgens de docenten Fysiotherapie bekend mee. Van Bree: “Zij maken er ook gebruik van na een blessure. Met deze tests kunnen we kijken of ze er klaar voor zijn om terug het veld op te gaan.” [Karen Luiken]

Bert van der Moer
June
2022
Mooi initiatief! Wat mogen bezoekers/cliënten verwachten betreffende doordachte diagnose en daarop volgende behandeling? Hoe te overtuigen van deskundigheid?
Brechtje
June
Ha Bert,
Je mag dezelfde kwaliteit verwachten dan je krijgt in de 1e lijn. Spreekuren zijn altijd onder begeleiding van (para)medici die bevoegd en bekwaam zijn om in de praktijk te werken. We hanteren dezelfde richtlijnen en protocollen zoals in de praktijk.
Gegevens worden vastgelegd in een elektronische patiëntendossier, volledig afgeschermd.
Nog twijfels? Kom eens langs.