december

Mathilde Boots: ‘Als je niet durft, doe het dan toch’

Nee, het is geen grap, maar dat dacht Mathilde Boots wel toen ze het mailtje las waarin stond dat ze een van de vijf genomineerden is voor de Docent van het Jaar-verkiezing. “Het kwam als een complete verrassing.”

Anderhalve week geleden opende Boots nietsvermoedend haar mail. ‘Gefeliciteerd, je bent genomineerd’, las ze vol ongeloof. “Ik dacht dat iemand me in de maling nam”, zegt ze. “Dit kon toch niet waar zijn? Ik werk hier pas een jaar.”

Maar het is wel degelijk waar. Boots, werkzaam bij Fontys in Sittard, is samen met Susan Beckers, Maaike Rijnders, Kirsten Cuppen en Sabah Ouhassou in de race voor de titel Docent van het Jaar.

En inderdaad: Boots werkt hier pas een jaar. Maar zelfs dan kun je dus al genomineerd worden. Voorheen stond ze in het voortgezet onderwijs voor de klas. Eerst als docente Frans, later switchte ze naar de Engelse taal.

Mathilde Boots“Nu ben ik lerarenopleider, vakdocent van twee domeinen, instituutsopleider en coach. Allerlei verschillende petten, maar dat maakt het werk juist zo leuk. Ik kan niet zeggen dat ik het één leuker vindt dan het ander.”

Nominatie
Boots had in eerste instantie geen idee wie haar genomineerd zou kunnen hebben. Was het een collega of zijn toch haar studenten verantwoordelijk voor alle aandacht en publiciteit die ze nu, graag of niet, krijgt?

“Ik heb een beetje onderzoek gedaan en denk het inmiddels te weten. Het zijn mijn studentcoachees uit het derde jaar. Die geef ik al vanaf mijn eerste dag bij Fontys les.”

Volgens die studenten is Boots altijd enthousiast, heeft ze een passie voor haar vak, is ze constant bereikbaar en kunnen ze altijd bij haar terecht als ze ergens mee zitten. Niks is te veel.

Oftewel: het perfecte plaatje? Dat nou ook weer niet, zegt de ietwat bescheiden Boots. Ze omschrijft zichzelf als een work in progress. “Ik denk dat het voordelig is dat ik tien jaar in het voortgezet onderwijs heb gewerkt. Ik kan praten over blunders en dingen die mis zijn gegaan, maar ook over successen die ik heb meegemaakt. Daar kunnen mijn studenten hun voordeel mee doen.”

Een ander pluspunt is dat Boots Fontys van binnen en van buiten kent. Drie jaar geleden liep ze hier zelf nog rond als student. “Ik vind de kleinschaligheid van de opleiding heel fijn. Dat vond ik als student al, maar nu als docent alleen nog maar meer. De lijntjes zijn kort, docenten zijn goed bereikbaar. En er wordt altijd in het belang van studenten gedacht en gehandeld.”

Boodschap
En over die studenten gesproken... Wat wil Boots hen meegeven? “Ik heb laatst een lezing gehoord waarin werd gezegd: ‘I believe in trying’. Eigenlijk klinkt het heel simpel, maar dit is wel de waarheid voor onze studenten. Als je niet durft, doe het dan toch. Kijk hoe je je kunt ontwikkelen en waar je terechtkomt. Je mag vallen. Je hoeft niet altijd alles te weten.” [Karen Luiken]

Boilerplate

De Fontys Docent van het jaar wordt op 9 januari 2023 bekendgemaakt tijdens de Nieuwjaarsontmoeting van Fontys. De winnaar krijgt naast de befaamde titel ook een cheque van € 2.500,- ten behoeve van innovatie in het onderwijs. De winnende docent wordt vervolgens afgevaardigd naar de landelijke verkiezing voor Docent van het Jaar, georganiseerd door Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).