oktober

Masterstudenten werken samen aan 'gezond ouder worden'

We worden met z’n allen alsmaar ouder en moeten, als het even kan, zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Dat vraagt om een ander zorgstelsel dat niet langer gebaseerd is op zorg bij ziekte, maar op preventie en gezond leven. De onlangs gestarte master Healthy Ageing Professional bij Fontys in Eindhoven haakt hierop in.

“Wij willen een antwoord op de gezondheidsvragen van de toekomst", zegt Kenny Janssen (30), die de master met Lia Baars opzette en er nu programmaleider van is. “Het vraagt om een andere blik op gezondheid: kijken naar wat mensen zelf willen, kunnen en ze daar ook de regie over geven. Dat gezondheid niet alleen om het lichamelijke gaat, maar ook om het sociale, emotionele, om zingeving en kwaliteit van leven.”

Kenny JanssenDe master is in dit eerste studiejaar begonnen met dertig studenten, hoewel er plek is voor zestig. Van hen volgen er 23 de deeltijdopleiding (twee jaar een dag per week). Voltijdstudenten (een jaar twee dagen per week) zijn er pas zeven en dat mogen er van Janssen zeker meer worden.

Vergrijzing
Fontys heeft ook niet de primeur. Bij de Hanzehogeschool in Groningen bestaat deze opleiding inmiddels drie jaar. Healthy ageing is volgens Janssen een belangrijk beleidsthema in het hoge noorden omdat ook daar de bevolking vergrijst. “In Groningen wilden ze graag onze master Sport- en Bewegingsonderwijs. We hebben dus veel kennis en expertise uitgewisseld.”

De masterstudenten in Eindhoven komen met name uit de sport- en gezondheidssector. ‘Welzijn’ blijft nog wat achter. Na een brok theorie duiken deelnemers al snel het praktijkgericht onderzoek in. “Ze komen met een vraagstuk binnen en gaan daarmee direct aan de slag”, aldus de programmaleider. “We bekijken de vraagstukken vanuit diverse perspectieven: bestuurlijk, organisatorisch, gedrag en gezondheid.”

Hanne SchmeitsVerbreding en verdieping
Het is die verbreding en verdieping die voltijdstudente Hanne Schmeits (26) zo aantrekt in de master. Zij richt zich op ‘duurzame inzetbaarheid bij studenten’. Steeds meer studenten of jonge professionals ervaren stress of druk. Hoe kunnen zij nu al worden geholpen, om te voorkomen dat ze later met een burn-out uitvallen.

“Tijdens de master bekijk ik wat studenten leuk vinden om te doen en waar ze behoefte aan hebben. Die wetenschap zet ik vervolgens in bij hun stageproject. Ik wil handvaten geven waar ze later nog profijt van hebben.”

In beweging krijgen
Schmeits voltooide in 2016 haar studie Sportkunde aan de Sporthogeschool en ging daar vervolgens werken. Nu begeleidt ze 45 eerste- en tweedejaarsstudenten tijdens hun stage bij Sportief Valkenswaard. Zij proberen onder anderen leerlingen van scholen en bewoners van verzorgingshuizen meer in beweging te krijgen.

Lysanne Straten

Sparren met professionals uit andere sectoren tijdens de master heeft volgens haar zeker een meerwaarde. “De multidisciplinaire samenwerking die we in de praktijk nastreven, begint hier al.”

Tunnelvisie
De masterstudenten helpen elkaar van hun tunnelvisie af, is de ervaring van Lysanne Straten. “Ze komen met andere inzichten waar je zelf nog niet op bent gekomen. En andersom.” De 24-jarige deeltijdstudente rondde begin vorig jaar bij Fontys in Eindhoven de studie Verpleegkunde af. Als zorgbemiddelaar voor De Zorggroep regelt ze momenteel de opnames van cliënten in de diverse locaties.

“Ik ben nog zoekende naar wat ik precies wil onderzoeken voor de master. Misschien de belachelijk lange wachtlijsten voor woningen. In mijn team hebben we vaak het dilemma wie we voor een vrijgekomen plek kiezen. Nu doe je dat veelal op gevoel, maar ik zou meer handvaten willen hebben om die keuzes te kunnen maken.”

Geen nieuw beroep
Programmaleider Janssen benadrukt dat de master niet opleidt tot een nieuw beroep. “Iedereen blijft doen wat-ie doet. Maar deelnemers hebben straks wel geleerd hoe ze samen met anderen complexe vraagstukken kunnen aanpakken.” [Tim Durlinger]