Tilburg,
februari

Masterstudente nieuwe stadsdichter van Nijmegen

Heidi Koren is de komende twee jaar stadsdichter van haar woonplaats Nijmegen. Met in het achterhoofd de Master Kunsteducatie die ze volgt bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK), wil ze de meerwaarde van kunst en poëzie in onze samenleving benadrukken.

“Kunst leert ons dat we de wereld op talloze manieren kunnen bekijken”, zegt Koren (45). “Veel mensen plakken graag etiketjes: Zus is goed en zo is fout. Kunst is meerduidig en meestal niet te vangen onder één noemer. Het helpt om je blik open en onbevooroordeeld te houden.”

Liefhebberij
De Master Kunsteducatie bij FHK in Tilburg, waaraan ze afgelopen september begon, doet ze naast haar werk. “Op freelancebasis geef ik schrijf- en poëzieles aan leerlingen in het lager en middelbaar onderwijs. Door alle onzekerheden van de coronacrisis wilde ik daarbij een nieuw pad inslaan en ging ik op zoek naar meer inhoudelijke verbreding en verdieping.”

De keuze voor deze opleiding blijkt met het oog daarop een schot in de roos. Wel vindt ze het jammer dat het onderwijs nu niet fysiek is, maar er blijft genoeg voor haar over.

We hebben afgesproken dat er elke week vijf studenten naar school gaan, zodat de docent toch ‘klassikaal’ les kan geven. Dat verandert de sfeer en dynamiek ten goede, ook voor de studenten die thuis meekijken.”

Stadsdichterschap
Sinds 2015 publiceert Koren ook als dichter en romancier. Eind vorig jaar werd ze door de organiserende Stichting Literaire Activiteiten Nijmegen gevraagd om stadsdichter te worden.

In die hoedanigheid schrijft ze in opdracht van de gemeente jaarlijks minstens zes gedichten over gebeurtenissen in de stad. En ook hier wil ze zich weer hard maken voor meer kunsteducatie in het onderwijs.

Als dichter treedt ze graag voor het voetlicht. “Ik ben een persoon van uitersten: ik duik ergens in en ga er helemaal voor, met alle prikkels van dien. Maar evengoed heb ik mijn introverte weken. Dan huur ik een boshuisje om bij te komen. Bijvoorbeeld om in alle eenzaamheid te schrijven.”

Duik in het diepe
Eens per week klapt Koren haar laptop dicht om samen met een vriendin een duik te nemen in een zijrivier van de Waal. “Dat doen we al twee jaar, zomer en winter. Je geeft je over aan het zwarte, ijskoude water en accepteert dat dit besluit eerst zeer onprettig voelt. Maar als je er weer uitkomt, barst je van de energie.”

Dingen gewoon dóén heeft haar nu ook bij Fontys in Tilburg gebracht. “Mijn studiegenoten komen uit allerlei verschillende kunstdisciplines. Ook op afstand vinden er al volop waardevolle ontmoetingen plaats. Ik verheug me erop om straks daadwerkelijk te gaan werken en studeren in het FHK-gebouw.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Over haar belevenissen als student blogt Heidi Koren als De Kunsteducator.