maart

Masters Fontys stijgen weer beetje in ranglijst

Fontys scoort in de Keuzegids Masters 2019, die vandaag uitkwam, een half punt meer dan vorig jaar. Gemiddeld krijgt de hogeschool 59 punten (van de 100) voor haar masters, die voor een groot deel bestaan uit lerarenmasters. Wat zijn de uitschieters naar boven en beneden?

De oordelen zijn opgebouwd uit verschillende onderdelen. Studenten zijn ondervraagd over onder meer het niveau van ‘docenten’, ‘studeerbaarheid’ en ‘faciliteiten’. Deze gegevens komen uit de Nationale Studenten Enquête. Daarnaast gebruikt de Keuzegids onder meer de rapporten van het Nationaal Accreditatie Orgaan (NVAO).

Toppers bij Fontys zijn de lerarenmasters Duits, Maatschappijleer, Biologie en Kunsteducatie in Tilburg. Zij haalden allemaal 75 punten of hoger. Maar een aantal masters ‘scoorde’ laag. Dat waren de lerarenopleidingen Bedrijfseconomie, Aardrijkskunde en Geschiedenis in Tilburg. Zij kregen niet meer dan 47 punten.

Bij de lerarenopleidingen Aardrijkskunde en Geschiedenis kreeg de 'studeerbaarheid' een minder goede beoordeling. Bij de lerarenopleiding Bedrijfseconomie waren de studenten minder tevreden over zowel het programma, de docenten als de praktijkgerichtheid van de opleiding. Overigens vindt het NVAO deze opleidigen allemaal van voldoende niveau.

Stijging
Gemiddeld voor alle 37 beoordeelde masters, steeg Fontys dit jaar een half punt, van 58,5 naar 59. Vorig jaar steeg de hogeschool ook al een half punt. De Keuzegids maakt een onderscheid tussen grote, middelgrote en kleine hogescholen. Fontys hoort bij de grote. In dit rijtje van vijf grote hogescholen, staat Fontys nu op de derde plek (vorig jaar vierde).

Eerste staat Hogeschool Arnhem/Nijmegen met 63,5 punten, tweede Hogeschool Utrecht (63 punten), vierde Hogeschool Rotterdam (55,5) en onderaan Hanze Hogeschool Groningen/Leeuwarden (48,5). [Petra Merkx]