2022

Masterclass over omgaan met verlies en tegenslag

Hoe gaan we om met veranderingen en tegenslagen en hoe kunnen we verlies integreren in ons leven? Klinisch psycholoog en verliesexpert Manu Keirse vertelt hier vrijdag over tijdens een masterclass bij Fontys Hogeschool Pedagogiek.

De masterclass over levenslessen en veerkracht wordt georganiseerd door het project Studentenwelzijn van Fontys Hogeschool Pedagogiek (FHP). Een project dat studentenwelzijn binnen de opleiding Pedagogiek nóg beter op de kaart wil zetten. Want, zo stelt projectleider Heidi van den Hout: “Als je lekker in je vel zit, presteer en studeer je beter.”

Studentenwelzijn zou volgens Van den Hout verweven moeten zijn in het DNA van alle opleidingen en elke school. “Het welzijn van studenten is zo belangrijk. Ze bevinden zich allemaal in een fase waarin ze hun identiteit ontwikkelen en betekenisvolle verbindingen leggen. Daar moet binnen de opleidingen voldoende aandacht en ruimte voor zijn.” Heidi van den Hout leest in het werk van haar grote voorbeeld Manu Keirse.

Mentale gezondheid
Van den Hout is sinds november werkzaam als projectleider Studentenwelzijn bij FHP. Een baan waar ze haar ziel en zaligheid in stopt. “Uit onderzoek blijkt dat 51% van de studenten angst- en sombere stemmingsklachten ervaart.  Sommige studenten voelen zich eenzaam, anderen hebben burn-out verschijnselen of gedachten aan de dood. Over mentale gezondheid gesproken.”

De coronatijd heeft volgens Van den Hout het studentenwelzijn nog eens een extra opdoffer gegeven. De opdracht aan haar projectgroep is dan ook duidelijk: creëer meer bewustwording rondom studentenwelzijn en ga met studenten in gesprek. Waar lopen zij tegenaan en waaraan hebben zij behoefte?

Verbindingen leggen
“Studenten willen verbindingen leggen”, stelt Van den Hout. “Nu meer dan ooit. Ze hebben allemaal lange tijd opgesloten gezeten op hun kamer en willen nu weer contact hebben met elkaar en met de wereld buiten de campus. En ze willen gemotiveerd worden, ze willen inspirerende sprekers die hen aan het denken zet.”

Een van die inspirerende sprekers is Manu Keirse. De masterclass van de klinisch psycholoog en verliesexpert is de eerste van vier grote activiteiten rondom het thema studentenwelzijn die door Van den Hout en haar collega’s worden georganiseerd. foto Manu Keirse

Verrijking voor opvoedkundigen
“De levenslessen van Keirse zijn interessant voor een breed publiek van studenten tot docenten en professionals uit het werkveld. Zijn lessen zijn echt een verrijking voor opvoedkundigen en daarmee bij uitstek interessant voor de opleiding Pedagogiek.”

“Maar”, benadrukt Van den Hout, “eigenlijk is deze masterclass interessant voor iedereen, want iedereen krijgt vroeg of laat te maken met verlies. Of het nu gaat om het verlies van een dierbare, verlies van een baan of verlies van je gezondheid. Het is heel belangrijk dat we leren hoe we daarmee om kunnen gaan én hoe we anderen hierbij kunnen helpen.”

Praten is belangrijk
Nog te vaak wordt verlies doodgezwegen, denkt de projectleider Studentenwelzijn. “Er rust een taboe op angst, verlies en pijn. We praten er niet graag over, terwijl dat juist zo belangrijk is.”

Volgens Van den Hout mogen we deze onderwerpen niet uit de weg gaan, maar normaliseren. “Er kan meer over gesproken worden. Laten we welzijn nog meer op de agenda zetten en een veilige basis bieden voor onze studenten. Dan voelen zij zich meer vrij om over hun mentale problemen te praten.”

De masterclass van Keirse is volgens Van den Hout een mooie opstap naar nog meer aandacht voor studentenwelzijn, zowel binnen de opleiding Pedagogiek als daarbuiten.

“We kunnen hier instituut overstijgend nog meer aandacht voor hebben. En dan bedoel ik niet alleen de studentenpsychologen en coaches, maar ook de docenten en medewerkers. Studentenwelzijn is van iedereen. Daar kunnen we allemaal ons steentje aan bijdragen.” [Ivo van der Hoeven]

Ilona Verwaal
2022
inschrijven kan tm woensdag 18 mei 17u., maar het nieuwsitem over deze masterclass staat in de Nieuwsbrief Bron van 20 mei, 11.10u. Dat vind ik wel een behoorlijke tegenslag..
Redactie Bron
Beste Ilona,
Oprecht jammer voor jou. Bron verschijnt dagelijks. Wij verversen continue onze website met nieuwe artikelen. Veel medewerkers en studenten menen nog steeds dat wij ‘slechts’ een nieuwsbrief zijn die op vrijdag uitkomt. Die nieuwsbrief is echter niet meer of minder dan een service en een samenvatting van alles dat op Bron is gepubliceerd in de voorgaande week. Up to date blijven? Zet bron.fontys.nl in je bookmarks!
Angelique
2022
Ik volg het graag online maar als ik op de link klik die ik van Heidi heb ontvangen, wordt een Fontys account gevraagd. Die heb ik niet. En nu?
Liesbeth
2022
Ik volg hem graag online

Groet,
Liesbeth
2022
Hoi Liesbeth, zou je willen vragen om een mail willen sturen naar fhpstudentenwelzijn@fontys.nl.
Erna van happen
2022
Jammer dat het (nog) niet openbaar is, als deze op LinkedIn gedeeld word. Als dit alsnog te regelen is, hoor ik hrt graag.
2022
Ik studeer ook biet bij Fontys maar ben wel zeer geïnteresseerd.
Hoi Hilde,

Heb je zojuist een mail gestuurd. Hartelijk dank voor je belangstelling. Groet, Heidi van den Hout
2022
Is ben helaas niet in de gelegenheid om de masterclass life te volgen. Is er mogelijkheid om hem terug te kijken?

Mvg
gertie
2022
Is het ook mogelijk dit bij te wonen als je niet studeert bij Fontys?
Goedemiddag Gertie.

Dank voor je reactie. Ja hoor, dat kan. Stuur aub even een mail naar fhpstudentenwelzijn@fontys.nl en dan stuur ik je een mail met een link door.