februari

Mark deed minor in Utah: “De lessen zijn nog het minst belangrijk”

Vierdejaarsstudent Mark van Alphen deed vorig semester zijn minor in de Verenigde Staten, in de religieuze staat Utah. Op de campus mocht geen alcohol worden geschonken en het eten was ‘teleurstellend’. Toch had hij niks willen missen.

Naam: Mark van Alphen
Studie: ICT & Software Engineering
Leeftijd: 25
Reden van je verblijf in buitenland: minor aan Southern Utah University in VS

Hoe woon je daar?
“Ik zat op de campus van de universiteit. Ons gebouw leek heel erg op de dorms die je vaak in Amerikaanse films over universiteiten ziet. Mijn kamer zelf was niet enorm groot, met aan weerskanten een soort hoogslaper.

Ik had een eigen bureau en kast, maar naast de badkamer waren er weinig faciliteiten. Ik had echter niks te klagen. Ik wilde sowieso zo min mogelijk op mijn kamer zijn.”

Eet je lekker?
“Het eten was het meest teleurstellende gedeelte van de buitenlandstudie. Op de campus was er een cafetaria van de universiteit voor ontbijt, lunch en avondeten. Het eten was er echter dramatisch slecht en erg eenzijdig. Ik probeerde dus zoveel mogelijk de cafetaria te vermijden.

Ook waren er in het studentencentrum op de campus nog een aantal andere plekken om te eten, veelal fastfood. Zo was er een Chick-fil-A express, waar ik uiteindelijk enorm veel gegeten heb.”

Wat doe je in je vrijetijd?
“Utah is een erg religieuze staat waar alcoholgebruik sterk aan banden is gelegd. Zo was de campus helemaal alcoholvrij en mocht je geen alcohol meenemen naar je kamer (plus, de minimumleeftijd voor drank is 21 jaar).

De enige feestjes met alcohol waren de huisfeestjes, een beetje zoals in de films. Southern Utah University is dus niet super geschikt als je veel wilt uitgaan, maar er zijn een hoop Amerikaanse universiteiten waar dat wel gewoon kan.

Maar de plek was wel fantastisch om te hiken en voor roadtrips door Amerika. Zo ongeveer ieder weekend ging ik wil ergens heen. In totaal heb ik meer dan 10.000 foto’s gemaakt.”

Wat leer je vooral tijdens je minor?
“Ik koos voor vakken die geheel los stonden van mijn ICT-studie in Nederland, om mezelf te verbreden, zoals criminal justice, political science en geschiedenis.

Dat is ook een groot verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse universiteiten: je hebt veel meer vrijheid in de keuze welke vakken je volgt en hoe je jezelf ontwikkelt.

Overigens ben ik van mening dat de lessen die je volgt het minst belangrijk zijn van alles wat je leert tijdens een buitenlandminor; de persoonlijke ontwikkeling en zelfstandigheid die je opbouwt zijn vele malen waardevoller.”

Waar moest je het meeste aan wennen?
“Alhoewel de Amerikaanse cultuur heel erg op die van Nederland lijkt, zijn er wel degelijk verschillen. Vooral omdat er in Utah erg veel Mormonen wonen, die op enkele punten nogal verschillen van de gemiddelde Amerikaan.

Het grootste verschil is heel positief, namelijk hoe vriendelijk iedereen is. Tijdens mijn verblijf in Utah heb ik geen enkel Bezoek aan honden- en kattenopvang.persoon ontmoet die niet supervriendelijk en behulpzaam was. Als je op de campus ergens alleen zit komt er geheid iemand een praatje maken. In de introductieweken van de universiteit heb ik ook met gigantisch veel mensen kennisgemaakt.

Een goed voorbeeld is toen ik in het midden van de nacht op de campus aankwamen. Buiten stonden misschien wel vijftig studenten te juichen om ons welkom te heten. Kun je je voorstellen dat dat in Nederland gebeurt op de eerste dag van school?”

Wil je nog iets kwijt?
“Als je eraan zit te denken om in het buitenland te studeren, kan ik je een tip geven: doen! In het buitenland studeren is zonder twijfel de beste keuze die ik ooit heb gemaakt. Ik heb veel nieuwe vrienden gemaakt, enorm veel geleerd en bovenal gigantisch veel gezien en gedaan.”

Lees ook de blog die Mark schreef over zijn verblijf in de VS.