december

Marc Geboers: ‘Docent ben je niet slechts van negen tot vijf’

Marc Geboers is docent in hart en nieren. Hij geniet ervan om colleges te geven. Dat doet hij met zichtbaar plezier en dat straalt af op zijn studenten. “Ik krijg er energie van om het ‘spel’ met mijn studenten te spelen en krijg er nog voor betaald ook.”

Geboers komt oorspronkelijk uit het bedrijfsleven maar belandde in 2012 per toeval in het onderwijs. Een gastcollege bij Fontys beviel zo goed dat hij besloot zijn eigen bedrijf op te doeken en fulltime docent te worden.

“Dat was de beste beslissing die ik ooit genomen heb. Ik vind het prachtig om docent te zijn en te werken met studenten. Hun passie en energie werken aanstekelijk, daar krijg ik energie van.”

Alles moet kloppen
Zijn colleges bereidt Geboers minutieus voor. Daar steekt hij veel tijd in, want alles moet kloppen. Hierbij komt zijn ervaring in de marketing hem goed van pas.

“Marketing is een boodschap overbrengen en daarvoor moet je de doelgroep goed kennen. Je moet echt inspelen op de belevingswereld van die doelgroep. Beeldspraak is hierbij heel belangrijk.”

Als voorbeeld haalt Geboers de populaire serie Squid Game aan. “Daar kun je vanuit marketing best veel over vertellen. Dat landt direct bij studenten.”

Zo vertelt Geboers in zijn colleges dat de verkoop van witte Vans sneakers met 7300 procent is toegenomen omdat alle karakters in de Zuid-Koreaanse serie soortgelijke sneakers dragen.

“Daarin zie je de kracht van marketing. Dat maakt indruk op studenten en daardoor onthouden ze de lesstof beter.”

Wisselwerking
Het werken met studenten ziet Geboers als een spel. “Ik vind het mooi om studenten te enthousiasmeren en activeren. Om samen marketingstrategieën uit te denken en ze hierin te begeleiden. Het gaat echt om die wisselwerking, daardoor ontstaan mooie dingen.”

Dat spel kun je volgens de marketingdocent alleen spelenMarc Geboers als je authentiek bent. “Je moet 100 procent jezelf zijn en je ook kwetsbaar durven opstellen.

Ik vertel juist ook over de keren dat ik op mijn bek ben gegaan, want van je fouten leer je. Het gaat er vooral om hoe je daarna weer opkrabbelt.”

Altijd bereikbaar
Docent ben je volgens Geboers niet slechts van negen tot vijf, maar zeven dagen in de week tot ’s avonds laat. “Ik sta altijd klaar voor mijn studenten en ben altijd bereikbaar.”

Het gaat daarbij volgens hem niet enkel over studiegerelateerde zaken, maar ook voor privékwesties. “Het welzijn van je studenten moet altijd op de eerste plaats staan. Want studiesucces haal je pas als je lekker in je vel zit.”

Onderwijsontwikkeling
Geboers heeft het werkveld zien veranderen de afgelopen jaren. “Die veranderingen in trends en ontwikkelingen proberen we door te vertalen naar de opleiding. Die onderwijsontwikkeling, daar werken we elke dag aan.”

Het uiteindelijke doel is om studenten af te leveren die helemaal klaar zijn voor de arbeidsmarkt en die vooroplopen in de wereld van de marketing.

“Ik zeg altijd met een knipoog: ‘haal het maximale uit je collegegeld’. Daar probeer ik mijn studenten elke dag in te begeleiden en dat doe ik met een grote glimlach.” [Tekst en foto's: Ivo van der Hoeven]

Geboers is docent bij de opleiding Commerciële Economie - Digital Business Concepts, onderdeel van Fontys Academy for the Creative Economy (tot voor kort Fontys Academy for Creative Industries) in Tilburg.