Utrecht,
17
mei
2017
|
16:25
Europe/Amsterdam

Make mbo great again

Bijna 250 studenten uit mbo en hbo hebben zich afgelopen maanden gebogen over een betere aansluiting tussen mbo en hbo. Dat is nodig: meer dan een derde van de eerstejaars uit het mbo valt uit in het eerste jaar.

Begin deze week brachten de studenten hun ideeën aan de man op een markt in Vredenburg in Utrecht. Minister Bussemaker van Onderwijs kwam de waren inspecteren.

Wat hebben ze bedacht? 
Apps en eh... apps. En websites en digitale platforms, altijd interactief natuurlijk. Plus coaches, mentoren, maatjes, buddy's en studiebegeleiders, van hbo'ers voor mbo'ers. En evenementen: het congres Set Mind, een brain & bootcamp, het Education Festival. Allemaal met als rode draad: breng mbo'ers al voor hun diploma-uitreiking in contact met het hbo, zodat ze beter weten waar ze aan beginnen.

Waarom eigenlijk? 
De kloof tussen mbo en hbo is te groot. Van de beginnende voltijd studenten haalt landelijk 37,9 het einde van het eerste jaar niet (Fontys: 41 procent). Ze gaan naar een andere opleiding binnen dezelfde instelling (Fontys: 8,4 procent), naar een andere instelling (Fontys: 10,3 procent) of ze stoppen helemaal met studeren in het hoger onderwijs (22,4 procent). Het ministerie wilde nu van de studenten zelf horen hoe dat beter zou kunnen en heeft daarom het Studentlab opgericht.

Wat is het probleem? 
Wat niet? De niveauverschillen lijken alleen maar te groeien. Het niveau in het hbo wordt hoger, in het mbo gaan veel opleidingen van vier naar drie jaar. De algemene studievaardigheden die studenten op het hbo nodig hebben, krijgen mbo'ers onvoldoende aangeleerd: zelfstandig werken, plannen, leesvaardigheid. En dan ontbreekt het ook nog eens aan goede informatie, zodat mbo'ers niet goed voorbereid zijn op de overstap. Vandaar de noodzaak to make mbo great again, zoals een van de groepjes het samenvatte.

Hoe is het Ismail Osman vergaan? 
Ismail (rechts op de foto) heeft zijn plek gevonden: international business management bij Fontys. Het heeft hem wel een jaar extra gekost: ,,Ik deed accountanty op mbo-niveau en kon geen studie vinden op het hbo die aansloot. De docenten op mijn mbo-school wisten het ook niet. Of er werd gezegd: je moet dat zelf uitvinden, dat hoort ook bij de hbo-mentaliteit. Ik heb een tussenjaar genomen omdat ik er niet op tijd uitkwam. Ik heb me bij Studentlab aangesloten om de situatie te helpen verbeteren, zodat anderen dit niet overkomt. We hebben in mijn groepje een kahoot-quiz ontwikkeld waarmee je je als mbo'er op een speelse manier kunt voorbereiden.''

Hoe kwamen de studenten in Vredenburg? 
De 247 deelnemers hebben de afgelopen maanden in groepen vier workshops gevolgd op zeven plekken in het land. Met behulp van mind maps, mood boards, flip overs en heel veel post its hebben zij het probleem geïnventariseerd en zijn ze los gegaan op oplossingen. Ze konden er geen studiepunten mee verdienen, maar met deelname kunnen ze wel scoren op hun cv, zo probeerde het ministerie hen enthousiast te maken.

Zitten er goede ideeën bij? 
Zeker! Er is niet één oplossing voor alles, maar dat verwachtte niemand. Eigenlijk zijn alle ideeën gericht op verbinding leggen. Tussen mbo- en hbo-studenten, maar ook op het niveau van docenten. Omdat de studenten het zelf bedenken, hebben de oplossingen een grotere kans van slagen. De minister was in ieder geval 'onder de indruk van de creatieve plannen'.

Wat vond Lisa Verbeek ervan? 
Lisa (links op de foto) werkte mee in het team Learn as 1. Haar grootste angst is dat ze haar studie Rechten bij Fontys niet goed gepland krijgt. ,,Daar maak ik me altijd zorgen over.'' Het plan Samen leren leren van haar groepje is bedacht voor dit type student: in het laatste jaar van het mbo zouden studenten in een project moeten kunnen oefenen met zaken als plannen, zelfstandig werken, verslagen maken enzovoorts. Lisa zelf zou zich er in ieder geval geruster door voelen.

Hoe gaat het nu verder? 
Van alle plannen is een brochure gemaakt. Hogescholen kunnen daaruit een actieplan destilleren en daarvoor subsidie aanvragen tussen de 25.000 en 200.000 euro. In totaal heeft het ministerie 11 miljoen euro beschikbaar voor dit en volgend jaar. Ook Fontys buigt zich de komende tijd over de materie en dient op 1 augustus een voorstel in bij het ministerie. [DL]