Eindhoven,
22
november
2019
|
11:07
Europe/Amsterdam

Mag het een quootje minder?

Tijdens het congres verscheen op het grote scherm een foto van de CEO van eBay met daarnaast een quote: You’re dead without an AI StrategyMensen knikten. Iemand maakte een foto. De dame op het podium keek serieus de zaal in. Ze sprak de quote langzaam en betekenisvol uit. Maar dat veranderde niets aan het feit dat het niets betekende. 

Of dacht u dat ik de volgende morgen op kantoor zou verschijnen met de mededeling dat Fontys dood was zonder een AI-strategieEn dat er dan paniek zou ontstaan op de Rachelsmolen?

Nee toch?

Ik zie steeds vaker quotes in presentaties. Waarom? Geen idee. De vuistregel is volgens mij: hoe meer de quote inspireert, hoe minder je ermee kunt. 

Waarom een Think Different-quote van Apple laten zien aan een zaal vol mensen die hun geld verdienen door zich aan te passen? Waarom Jef Bezos tonen met: Work Hard. Have Fun. Make HistoryZou er iemand dan denken: Natuurlijk! Geschiedenis schrijven. Had ik eerder moeten weten!?

Maar, zegt u nu misschien, er zijn toch ook inspirerende quotes waar je wél meteen iets mee kunt? Zoals: Be The Change You Want To See In The World van Ghandi. 
Misschien. Tenzij die verandering erop neer komt dat je besluit om een Sinterklaasintocht te verstoren. Of dat je mensen gaat lastigvallen bij een abortuskliniek. Als echte quote-zakken.

Daarom pleit ik hier voor een quootje minder. Misschien helpt het maar een beetje, maar dat is genoeg. Immers: Elke reis begint met een eerste stap - Lao Tse. 
 

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken' .

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.