Tilburg/Den Bosch,
januari

Maar één Fontys-stembureau bij verkiezingen

Bij de verkiezingen dit jaar is er maar één stembureau te vinden in een vestiging van Fontys. Op 23 mei, tijdens de verkiezingen voor het Europees Parlement, kunnen kiezers hun stem uitbrengen bij de Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg.

Sandra Kampmann, een van de vijf facilitair managers van Fontys, heeft maandag nog overleg gevoerd met de gemeente 's-Hertogenbosch over een stembureau in het pand van de pabo aldaar. “De gemeente heeft echter de organisatie van de stembureaus voor dit jaar al rond. Afgesproken is dat we de mogelijkheden voor komende jaren opnieuw bekijken", aldus de facilitair manager.

Verrast
Aanleiding voor het gesprek was dat Kampmann onaangenaam werd verrast door een bericht in het Brabants Dagblad. Daarin stond dat de gemeente ’s-Hertogenbosch niet langer gebruik wilde maken van de pabo van Fontys voor een stembureau. “De samenwerking is beëindigd toen zij (Fontys, red.) alle gemaakte kosten in rekening wilden brengen”, schreef de Bossche burgemeester Jack Mikkers in een brief over de kwestie.

Sandra KampmannKampmann, die onder meer over deze pabo gaat, zegt daar niets van te weten. Uit het contact dat zij deze week heeft gehad met de gemeente, bleek dat de stellingname was gebaseerd op verouderde informatie.

De kosten hoeven geen struikelblok te zijn volgens haar. Als de Fontys-vestiging op de verkiezingsdag toch al geopend is, worden er alleen in de avonduren voorzieningen getroffen.

Stembureaus zijn in verband met het tellen van de stemmen vaak tot na middernacht in gebruik. “Het zou alleen een ander verhaal worden als het gebouw speciaal voor de verkiezingen moet worden geopend.”

Reputatie
Fontys heeft een aardige reputatie met het faciliteren van stembureaus. Zo waren die er tot enkele jaren geleden in panden van de hogeschool in Sittard, Den Bosch, aan de Professor Gimbrèrelaan in Tilburg en vorig jaar nog op de campussen Stappegoor in Tilburg en Rachelsmolen in Eindhoven.

Bij die laatste was sprake van een pop-up stembureau, waar de stemgerechtigden overigens de deur bepaald niet plat liepen.

Dat er dit jaar maar één stembureau is, wil volgens de facilitair manager niet zeggen dat Fontys er niet meer zou willen: “Het is toch een mogelijkheid om je maatschappelijke betrokkenheid te tonen en om mensen te laten zien wat er binnen onze gebouwen gebeurt.”

Voor 2019 zijn er vanuit de diverse 'Fontys-gemeenten' echter geen verzoeken gekomen om een stembureau te huisvesten, weet ze. "En we gaan ze niet actief benaderen met de vraag of we er een kunnen krijgen." [Tim Durlinger]