COLUMN, Roos Vervoort,
oktober

Maanden moeten wachten op hulp

De kranten staan vol met berichten over de toename van mentale klachten bij studenten. Meer dan de helft van de studenten (51%) ervaart psychische klachten. Veel studenten ervaren eenzaamheid, prestatiedruk, stress en slaapproblemen.

Uit recent onderzoek blijkt bovendien dat jonge vrouwen zich mentaal steeds slechter voelen. Vooral door studiedruk en het aan alle eisen van de maatschappij moeten voldoen.

Juist die studiedruk lijkt  groot voor jonge mensen, maar de wachtrijen voor hulp op dit gebied zijn erg lang. Als je je bij Fontys inschrijft voor hulp bij een studentenpsycholoog kan je zo’n drie maanden wachten. Het is maar goed dat Fontys niet staat te zwaaien met flyers dat zij psychologen in huis hebben, want studenten krijgen de hulp de ze nodig hebben niet snel genoeg.

En het is niet alsof het vragen om hulp makkelijk is. Studenten doen dat niet na het eerste, beste dipje. De meesten schamen zich en wachten juist veel te lang. Als je dan eindelijk wel de stap aandurft, heb je die hulp ook écht nodig. Helaas duurt het dan dus nog maanden voordat een studentenpsycholoog tijd voor je heeft.

Studenten die mentaal niet lekker in hun vel zitten presteren vaak niet goed en als hogeschool wil je dat toch graag anders zien. Ook Fontys heeft er baat bij als studenten vlot door de studie komen. En dat lukt niet als ze mentaal in de knop zitten.

Studenten hebben dus die door school aangeboden psychologen hard nodig. Laten we hopen dat Fontys deze oproep om kortere wachttijden voor studenten bij de studentpsycholoog van harte neemt en er iets aan doet.

Roos Vervoort is tweedejaars student aan de lerarenopleiding geschiedenis in Tilburg.