oktober
2019

Maak van docent een ‘executive knowledge supplier’

Hun functietitel moet ‘executive knowledge supplier’ zijn in plaats van docent. Dat lost het lerarentekort wel op, grapte Arjen Lubach in zijn programma Zondag met Lubach. Hij bedacht op zijn manier vier oplossingen voor het lerarentekort in het onderwijs.

In 2025 komt Nederland meer dan 6.000 basisschoolleraren tekort. Het tekort van nu heeft inmiddels geleid tot onbevoegde leraren voor de klas, meer kinderen ín een klas en veel burn-outs. En het aantal inschrijvingen op lerarenopleidingen daalt nog steeds.

Volgens Lubach is daar een oplossing voor: maak het beroep en de opleiding simpelweg aantrekkelijker. Daar zijn volgens hem vier manieren voor. Bron liet op haar Instagram-account stemmen op de vier oplossingen die Lubach bedacht.

Kleuterstage
De eerste oplossing volgens Lubach is dat er opnieuw onderscheid gemaakt moet worden tussen kleuterschool- en lagere schooldocenten. In 1985 is er namelijk één opleiding gekomen voor bassischooldocent, waardoor docenten die in de bovenbouw les willen geven, óók een kleuterstage moeten lopen en vice versa.Volgens Lubach willen bovenbouwdocenten niet knutselen en kleien. Daar kan de meerderheid van de ondervraagden zich wel in vinden.

Maak je de inhoud van de opleiding interessanter, denkt Lubach, dan komen ook de mannen terug. Inmiddels is maar 15 procent van de docenten man. En dat weerhoudt andere mannen er waarschijnlijk ook van richting het docentschap te gaan. Het nóg meer richten op mannelijke studenten vindt het overgrote deel van de stemmers een goed idee.

Meer aanzien
Daarnaast moet het beroep ‘docent’ meer aanzien krijgen. Leraren van het basisonderwijs staan nu op plek 69 in de beroepsprestigelijst (cijfers verzameld door een onderzoeksinstituut op het vlak van arbeidsmarktonderzoek). Dat is nog onder elektriciens en loodgieters. Eerstegraads docenten in het middelbare onderwijs staan het hoogst in deze lijst: op positie 43. Eens, zeggen onze Insta-volgers.

De laatste oplossing van Lubach: docenten een gewichtigere functietitel geven. Volgens hem moeten docenten een titel krijgen als ‘senior educator’ of ‘executive knowledge supplier’ om mee te kunnen met alle hippe functietitels. Daar is minder dan de helft van de stemmers het mee eens. [Jacky Eickes]

De Instagram-polls hebben een beperkt bereik, Bron hoort ook graag de mening van de lezers van dit artikel. Reageer hieronder.

De Roestenburgh Willem Minkels
October
2019
Mooi dat Arjen Lubach op eens een andere manier naar de problemen in het onderwijs gekeken heeft. Hij komt met aardige oplossingen.
Helaas komt hij ook niet bij de bron van de problemen en dat is dat het onderwijssysteem op verkeerde uitgangspunten gebaseerd is. In de huidige basis wordt namelijk geen enkele aandacht besteed aan de uitgangspunten van het systemisch of groepsdynamisch werken. Het gaat te ver om in deze korte reactie in detail toelichting te geven. In het kort het er op neer dat daar waar twee of meer mensen bij elkaar zijn, een systeem ontstaat. In elk systeem gelden een aantal principes die op onbewust niveau werken. In elk systeem dient o.a. een dynamische balans te zijn waarbij geldt dat slechts nuttig gegeven kan worden als de ander wil nemen. In het huidige onderwijs systeem, wordt dit uitgangspunt met voeten getreden. Er wordt gegeven, gegeven, gegeven zonder er maar bij stil te staan of leerlingen willen nemen. Dit is in hoofdzaak dan ook de reden dat veel leerkrachten in een burn-out terecht komen. Zij zijn – met alle goede bedoelingen – leeg. Er valt niets meer te geven. De leerlingen lopen ook vast. Zij zijn verplicht te nemen (leerplicht) en lopen dus ook vast. We zijn lekker bezig……
Als de systemische uitgangspunten gerespecteerd worden, ontstaat een onderwijssysteem waar het leuk is om in te werken. Als daarnaast qua salaris ook een juiste balans tussen geven (inzet leerkrachten) en nemen (het salaris) gebracht wordt, is het leraren te kort zeer snel uit de wereld.
Mocht je meer willen weten over de systemische kijk op het onderwijs dan kom ik graag mijn verhaal doen zoals ik dat eerder binnen onderwijsinstellingen - w.o. Fontys - deed.