december

Maaike Rijnders: 'Ik ga voor studenten door het vuur'

Maaike Rijnders heeft een passie voor haar vak, maar vindt haar studenten nog veel belangrijker. Er voor hen zijn. Dat is haar grootste kracht en misschien ook wel meteen de reden waarom ze genomineerd is voor de Docent van het Jaar-verkiezing.

De 57-jarige Rijnders viert over een paar maanden haar 12,5-jarige jubileum bij Fontys. Ze is ooit begonnen bij IEMES en is daar eigenlijk nooit weggegaan. Oké, IEMES bestaat inmiddels niet meer en is ACE geworden, maar toch: Rijnders zit goed op de plek waar ze al jaren zit.

Ze is genomineerd door een groepje studenten met wie ze intensief coach-contact heeft. “Ik voel me heel vereerd dat ik in de race ben voor deze titel. Het is een fijne erkenning, maar tegelijkertijd voelt het ook als een druk. Misschien ben ik hier iets te bescheiden voor”, zegt Rijnders.

Maaike RijndersOp de barricade
De docent is enorm betrokken bij haar studenten. Ze is extreem bereikbaar, misschien zelfs wel een beetje te bereikbaar. Haar mail checkt ze elke dag vijf keer, zodat er niet lang op een eventueel antwoord hoeft te worden gewacht.

“Ik doe er alles aan om mijn studenten te zien”, verklaart Rijnders. “Ik wil weten hoe het met ze gaat, wat er speelt, wanneer ik ze kan helpen. Ik ga voor ze door het vuur. Ik leer namen uit m’n hoofd en als ik een tijdje niets van iemand hoor, check ik hoe het gaat. Ik vind het heel belangrijk om op de barricade te staan voor mijn studenten.”

Op die wilskracht is Rijnders trots. Trots is ze ook op de academie. Op wat er binnen Fontys gebeurt en hoe IEMES is overgegaan in ACE. “Maar ik ben ook trots op het team waarmee ik samenwerk. En op mezelf, omdat ik mezelf op mijn 57ste heb opgeworpen als persoon bij wie je terechtkan als het gaat over virtual reality, augmented reality en artificiële intelligentie. Dat vind ik toch wel stoer, zo tien jaar voor mijn pensioen.”

Struggelen
Rijnders geeft toe dat het leven van een docent niet altijd over rozen gaat. Als je een hele dag les moet geven en met studenten werkt, kan dat best pittig zijn. Even achteroverleunen zit er dan niet in. “Maar als je vervolgens ’s avonds in de auto zit en naar huis rijdt, denk je: hier krijg ik energie van. Dat is een goed teken.”

Als boodschap wil Rijnders haar studenten meegeven dat ze op zichzelf moeten passen. Want ze merkt dat er veel mensen zijn die struggelen. “Als je in je studie je passie vindt en in de juiste flow komt, zoek die dan echt op. Maar vind je die niet, dan moet je dingen anders gaan doen. Want alleen als je ergens écht achterstaat, krijg je de energie, expertise en diepgang die je tegenwoordig in deze maatschappij nodig hebt.” [Karen Luiken]