Tilburg,
20
september
2019
|
11:25
Europe/Amsterdam

Luke Thomas maakt 'beste podcast' over tinnitus

Verhalend of gewauwel: 'radio on demand' wint terrein

Student Journalistiek Luke Thomas won begin deze maand de NTR Podcastprijs met zijn podcast over tinnitus, in de volksmond oorsuizen. Luke lijdt er zelf ook aan. Wat maakt zijn podcast zo goed en waarom zijn volgens hem podcasts zo populair op het moment? 

Luke maakte voor zijn opleiding een podcast over een lastig onderwerp: tinnitus, in de volksmond oorsuizen. Niet geheel toevallig, want sinds anderhalf jaar heeft Luke permanent een hinderlijke piep in zijn linkeroor. Oorzaak? Onbekend. “Het is moeilijk te genezen, een fantoomgeluid waarvan artsen vaak niet weten waar het vandaan komt.”

Voor zijn productie interviewde hij lotgenoten. De student ontdekte hierbij dat mensen niet alleen een piep kunnen horen, maar bijvoorbeeld ook het geluid van een trein bij een spoorovergang. Hij liet daarom een kennis een lied met al deze geluiden componeren, dat het einde vormt van zijn podcast (hier te beluisteren).

Niet zielig 
“Ik had er een zielig vLuke Thomaserhaal van kunnen maken, maar dat is al tienduizend keer verteld. Ik wilde er juist een positieve draai aan geven. Het mooie aan een podcast is dat je met geluid veel kunt doen. Omdat het beeld ontbreekt, kan de luisteraar er zijn eigen twist aan geven.”

Zijn doelstelling om het luchtig te houden, viel in de smaak bij de jury van de NTR Podcastprijs – zijn docenten vroegen hem zijn productie in te zenden. 

Het creatieve einde met een lied deed volgens hem de rest. Uit 54 kandidaten werden Luke en de Belgische Céline Ottenburgh als gedeelde eerste prijswinnaars gekozen.

Eerste en enige? 
Niet slecht voor de eerste en enige podcast die Luke tot nu toe maakte. Hij overweegt om er nóg een over dit onderwerp te maken - welke arts zou hem van zijn tinnitus kunnen verlossen? – maar het kan zijn dat het daarbij blijft. “Het was leuk om deze te maken, maar ik weet nog niet welke richting ik precies in wil.”

Momenteel volgt hij aan Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg de minor audiovisual storytelling. Het oorsuizen belemmert hem overigens nauwelijks bij zijn studie.

Praatpodcasts 
Verhalende podcasts, zoals de Bredanaar die nu zelf een heeft gemaakt, beluistert hij eigenlijk nooit. Wel praatpodcasts, bijvoorbeeld over voetbal. Vaak gaat het dan om analisten die, soms een uur lang mogen ‘wauwelen’ over hun geliefde sport. 

Vindt Luke dat eigenlijk wel podcasts? “Toch wel, al zijn die natuurlijk een stuk simpeler te maken. Wij mochten ook een praatpodcast maken, al hadden de docenten liever een verhalende.”

Streamingdiensten
Podcasts schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond. Steeds meer mensen ontdekken hoe ze, vaak via streamingdiensten op hun smartphone als Spotify, kunnen luisteren naar nieuws, opinie, sport en amusement. Op een moment dat het hén uitkomt. De NPO biedt momenteel zo’n 200 podcasts aan, met meerdere afleveringen.

Waarom is deze vorm van on-demand radio zo populair? Luke: “Ik denk dat mensen het fijn vinden om ernaar te luisteren. Vele zijn ook best luchtig, een mooi moment om even rust te pakken. Ik luister zelf podcasts als ik aan het gamen ben”, verklaart de 20-jarige Bredanaar.  

“Het zijn er bijna teveel vind ik, vooral als het maar over één onderwerp gaat zoals voetbal”, zegt derdejaarsstudent Luke. “Je moet oppassen dat je niet hetzelfde doet als tien anderen. Volgens mij is een podcast maken al niet rendabel, dus je moet goed nadenken over wat die van jou anders maakt dan die van de rest.” [Tim Durlinger]  

De beste podcasts

Deze week verscheen de AudioMonitor, het tweejaarlijks onderzoek van de Stichting Nationaal Luister Onderzoek. Daaruit blijkt onder meer dat er in Nederland vijf miljoen podcastluisteraars zijn. Een kwart van hen heeft een abonnement op een of meerdere podcasts. Deze worden het meest via muziekdiensten beluisterd (38 procent) of via de app of website van een radiozender (33 procent). De luisterplaats is vooral thuis (74 procent), de -tijd net name in de avonduren. Deze bedraagt gemiddelde 41 minuten. 

In de Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media (juni 2019) staat dat van de jongeren (18-24 jaar) 50 procent weleens naar een podcast luistert. Dat is een flinke groei: 10 procent meer dan een jaar eerder. Van de 55-plussers luistert maar 6 procent weleens naar een podcast. 

HetReuters Institute Digital News Report 2019meldt dat in mei 21 procent van de Nederlanders naar podcasts luisterde, terwijl dat een jaar eerder nog 18 procent was. In de Verenigde Staten is dat trouwens 35 procent. 

De site Esquire.com publiceerde deze week een overzicht van de beste Nederlandse postcasts. Daaronder De Jortcast (Jort Kelder) en De Dag van Radio 1 en De Willem Podcast  (over Willem Holleeder). In de VS wordt steevast Serial genoemd, waarin een cold case-moord wordt ontrafeld. 

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.