Luca liep stage in Dubai: 'Ik miste sociale contacten'

Stage lopen in een stad met het grootste gebouw ter wereld, een immense shopping mall en een skibaan middenin de woestijn. Twee maanden vertoeven in Dubai klinkt misschien als een droom, maar Werktuigbouwkunde-student Luca Diederikse ervaarde dat heel anders. “Het was erg lastig om vrienden te maken.”

In zijn derde jaar volgde Luca de minor Arabische taal. Daar wilde hij tijdens zijn stage graag gebruik van maken. Al snel kwam hij dankzij zijn vader, die werkzaam is bij Canon Nederland, in contact met de servicemanager van de Arabische afdeling van het bedrijf. “Toen is het idee ontstaan om drie maanden mee te lopen bij de servicedienst om daar technische problemen op te lossen.”

Mochten printers gerepareerd of vervangen worden kon Luca vanuit Dubai alles regelen. Maar drie maanden was niet genoeg, aangezien de stages vanuit zijn opleiding eigenlijk vijf maanden in beslag moeten nemen. Die laatste twee maanden loopt hij stage bij Canon in Venlo. “In Dubai heb ik ook marktonderzoek gedaan naar het klantcontact en de beleving van de bevolking. Wat verwachten zij van Canon en wat willen ze? Die onderzoeksresultaten analyseer en verwerk ik terwijl ik in Venlo zit.”

Luca Diederikse in DubaiVan de haven naar de oude stad
Daar is hij inmiddels een goede week mee bezig, nadat hij zijn avontuur in Dubai afsloot. De stad heeft zeker indruk op hem gemaakt, maar hij is blij dat hij terug is. “Van tevoren denk je aan de hoogste toren van de wereld, de sjeiks en de rijkdom en luxe. Dat is er ook allemaal wel, maar het grotere deel van de stad leeft in grote armoede. Die kant heb ik ook ervaren, omdat ik daar tussenin heb geleefd.”

Luca moest namelijk alles zelf betalen terwijl hij in de Arabische stad verbleef. “Ik kreeg wel een stagevergoeding waar ik mijn slaapplek van kon betalen, maar al het andere heb ik zelf gefinancierd. En na de eerste zeven weken in een appartement in de haven ben ik daarna verhuisd naar een hotel in de oude stad, waar ook veel arbeiders uit India en Pakistan woonden.”

Lastig om vrienden te maken
Hoewel hij de eerste maand zijn ogen uit heeft gekeken wat betreft de luxe auto’s, gebouwen, merkwinkels, shopping malls met pinguïns en de wereldberoemde skihal, begon hij Nederland enorm te missen. “Als je veel geld hebt is een sociaal leven daar leuk, maar ik heb het als 21-jarige heel lastig ervaren om vrienden te maken, terwijl ik die thuis juist veel heb."

Luca slaat een balletje in Dubai"Hier gingen veel mensen werken en meteen naar huis. Even naar een bar gaan voor een biertje was ook geen optie. Niet alleen omdat alcohol sowieso een ding is in Dubai, maar ook omdat één glas al een tientje kostte. Dan is een biertje drinken echt niet leuk, laat staan alleen.”

Luca zijn drie maanden stage duurden dus erg lang voor zijn gevoel. Maar hij heeft er ook erg veel van geleerd. “Je moet sterk in je schoenen staan en je moet echt door kunnen zetten. Ik ben mijn thuissituatie en de kleine dingen in het leven ook veel meer gaan waarderen én ik kan nu beter voor mezelf zorgen.”

Of Luca een stage in Dubai andere studenten aan zou raden? “Ja, maar zoek van tevoren wel contact met een sportvereniging of andere groepen, zodat je al sociale contacten hebt wanneer je daar aankomt. Het is heel lastig om dat ter plekke nog te regelen, waardoor je je echt eenzaam kunt voelen.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd