mei
2020

Loopbaancoaches helpen Fontys-medewerkers door crisis

Hoewel het niet voor iedereen geldt, kan thuiswerken en online lesgeven een negatieve impact hebben op het mentale welzijn. Medewerkers van Fontys die daarbij hulp kunnen gebruiken, kunnen nu terecht bij de coaches van het Centrum voor Loopbaan en Ontwikkeling van Fontys.

Door de coronacrisis is ook voor Fontys-medewerkers de dagelijkse routine weggevallen. Er zijn geen duidelijke grenzen meer en geen duidelijke structuur. En in veel gevallen moeten medewerkers - naast het thuiswerken en online lesgeven - tegelijkertijd hun kroost in de gaten houden. Die combinatie blijkt een bron voor een verstoorde werk-privébalans.

Myriam Ickenroth, loopbaancoach bij Fontys, kent voorbeelden van Fontys-medewerkers met klachten die zijn ontstaan door de coronacrisis. Om die mensen te ondersteunen bieden zij en haar collega Ingrid Hurkmans een luisterend oor. Vertrouwelijk en gratis.

Hart luchten
“Dit is vooral bedoeld voorMyriam Ickenroth - Foto Fluvius iemand die even zijn hart wil luchten over waar hij in deze nieuwe situatie tegenaan loopt”, legt Ickenroth uit. “Omdat de crisis langer gaat duren, verwachten we dat er meer medewerkers last van gaan krijgen.”

“In eerste instantie gaat het erom dat ze laagdrempelig bij ons terechtkunnen. We willen de medewerkers het idee geven: je staat er niet alleen voor. Bij ons kun je je gedachten op een rijtje zetten.”

“En door iemand te helpen anders naar de situatie te kijken, kan hij of zij misschien zelf al dingen oplossen. Soms kan op de lange termijn meer nodig zijn. Het is aan ons om te bekijken of er verdere hulp nodig is.”

Hulp op afstand
De hulp van de coaches is op afstand, dat wil zeggen: online of via de telefoon. Volgens Ickenroth is dat geen probleem, ook niet bij dit soort vertrouwelijke gesprekken. “Ik vind het wel wat intensiever dan wanneer je fysiek bij elkaar zit omdat je allebei steeds op een scherm tuurt, maar je kunt in ieder geval zien hoe iemand erbij zit.”

Vooralsnog hebben weinig Fontys-collega’s zich gemeld bij Ickenroth en haar collega. “We horen wel geluiden dat er klachten zijn, maar nog niet zodanig dat ze er concreet actie op ondernemen. En misschien hebben ze wel de behoefte maar weten ze niet waar ze terechtkunnen.”

Mooi alternatief
Het tegenovergestelde komt natuurlijk ook voor. Sommige medewerkers bloeien juist op van het thuiswerken. Ickenroth: “Ze hebben geen reistijd meer en ze kunnen de eigen dag indelen. Het jachtige leven is wat meer tot rust gekomen. Er zijn genoeg medewerkers die zeggen: ik vind het heerlijk.”

De gedwongen online werkwijze kan op termijn bovendien een voordeel blijken, verwacht Ickenroth. “Misschien is dit iets waarvan we zeggen: online is een mooi alternatief voor mensen die in Venlo en Sittard werken en voor wie het moeilijk is om naar onze standplaatsen Eindhoven en Tilburg te komen.”

Druk voelen
Niettemin verwacht Ickenroth dat ze ook na de crisis, als Fontys weer open is, voorlopig nog crisis-gerelateerde gesprekken zal voeren. “De druk die mensen nu voelen, zal niet meteen bij iedereen weg zijn. Er zullen misschien mensen zijn die eigenlijk nog even de tijd nodig hebben om op te laden, maar toch alweer een prestatie moeten leveren omdat het nieuwe studiejaar wacht.”

Mocht het onverhoopt ineens een stuk drukker worden met verzoeken om een gesprek, dan hebben Ickenroth en Hurkmans via de ‘flexibele schil’ van Fontys de mogelijkheid meer coaches in te zetten. “We kunnen niet goed inschatten hoe groot de behoefte is, maar ik ben ervan overtuigd dat we voldoende capaciteit hebben.” [Erwin Blatter]

Johan Wijnhoven
2020
Verneem van enkele collega's hetzelfde als ik heb mogen ervaren. Momenten van waarderen voordelen thuiswerken, minder afleiding, vrijheid tijd in te richten en momenten van frustratie en sociaal isolement (ontbreken positieve externe impulsen). Gevoelens / stemmingen van Up's en Down's. Merk het vervreemden van universiteit, collega's en studenten door de langdurige en eenzijdige online werken en beduidend minder werkplezier. Waarbij de werkdruk toeneemt.