september

Loopbaancentrum geeft alumni vliegende start

Bijzondere talenten met bijzondere kennis na hun studie de kans geven tot bloei te komen, dat is het doel van het kersverse loopbaancentrum Career Jumpstart van Fontys Hogeschool ICT en de TU/e. Het centrum richt zich op afgestudeerden met een ondersteuningsbehoefte.

Hoger opgeleiden met autisme of een andere ondersteuningsbehoefte zijn drie keer zo vaak werkloos als ‘gewone’ hoger opgeleiden. Doodzonde, vindt Marlou Heskes van Fontys Hogeschool ICT. Talent dat heel goed tot zijn recht komt in de innovatieve Brainportregio zit hierdoor in veel gevallen thuis te verpieteren.

Goede begeleiding van deze alumni in het eerste jaar na afstuderen is volgens Heskes van groot belang. “Voor deze groep is niemand probleemeigenaar omdat ervan uitgegaan wordt dat deze groep zich wel redt. Dat blijkt in de praktijk niet het geval.”

Samen met Manon Krabbenborg van Fontys Hogeschool HRM en Toegepaste Psychologie nam Heskes het initiatief om het loopbaancentrum op te richten. Subsidies van ‘04 werkt’ (een samenwerking tussen gemeenten, UVW en sociale werkbedrijven) en de ASML Foundation gaven het laatste zetje.Initiatiefnemers Manon Krabbenborg (links) en Marlou Heskes

Veel te bescheiden
Het loopbaancentrum is inmiddels een maand actief en de eerste vijf kandidaten hebben zich aangemeld. “Daar zitten afgestudeerden bij die al honderd sollicitatiebrieven hebben gestuurd, zonder succes”, vertelt Heskes.

“Vaak zijn deze alumni heel goed in hun vakgebied, maar kunnen ze zich niet goed presenteren. Zowel in hun schriftelijke communicatie als tijdens sollicitatiegesprekken zijn ze veel te bescheiden.”

Met persoonlijke (job)coaching en trainingen gericht op het vinden van werk worden de alumni op het juiste spoor gezet. “We bieden ze diverse workshops om sollicitatievaardigheden aan te leren en geven tips over het samenstellen van een perfect portfolio en cv.”

Daadkracht in de regio
Het bedrijfsleven wordt heel nadrukkelijk bij het loopbaancentrum betrokken. “Grote bedrijven als ASML en Achmea die inclusief willen zijn, denken met ons mee. Er is veel denk- en daadkracht in de regio om het project verder te helpen. Dat is mooi om te zien.”

Toch doet Heskes een nadrukkelijk beroep op bedrijven om bij sollicitatieprocedures breder te kijken dan de presentatie van de kandidaten. “Sollicitanten met autisme kunnen zich misschien niet perfect presenteren, maar het kunnen wel ongelooflijk creatieve, goede en loyale werknemers zijn.”

Voorbeeldfunctie voor inclusiviteit
Door deze mensen kansen te bieden worden bedrijven ook beter, stelt Heskes. “Diversiteit draagt bij aan innovatiekracht van bedrijven, dat is bewezen. Juist in deze innovatieve regio met veel technische bedrijven kunnen we daarom een voorbeeldfunctie zijn voor inclusiviteit.”

In eerste instantie draait Career Jumpstart in de vorm van een pilot en binnen Fontys enkel voor de opleiding ICT. Heskes heeft echter goede hoop dat het loopbaancentrum bij succes ook beschikbaar wordt voor studenten met een ondersteuningsbehoefte van andere Fontys-instituten. [Ivo van der Hoeven]

Annemieke Rebel
October
Beste Manon en Marlou,

Graag zou ik een praktijkvoorbeeld over jullie loopbaancentrum maken voor onze website.
Vinden jullie dat een goed idee en zo ja, kunnen we hierover binnenkort contact hebben?
vriendelijke groet, Annemieke Rebel https://www.expertisepuntlob.nl/tools/praktijkvoorbeelden-lob