Tilburg,
februari

Lockdown-dagboek studenten in een Braziliaans museum

Video’s, foto’s en teksten van Fontys-studenten over hoe zij de coronapandemie beleven, op een artistieke manier tentoongesteld in een museum in Brazilië. Dit jaar wordt dit werkelijkheid, door een samenwerking met Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK).

Bijna tienduizend kilometer verderop jouw verhaal uitgebeeld zien: dat kan als je een Fontys-student bent die meedoet aan het project My Pandemic Diary.

Heleen de HoonHet Museu da Pessoa (Museum of the Person) in Sao Paolo en de Master Performing Public Space van FHK in Tilburg reageerden allebei op een open vraag van het Nederlands consulaat in Brazilië. De oproep voor nieuwe culturele connecties en de uitzonderlijke omstandigheden van deze tijd creëerden de kans voor dit project.

Heleen de Hoon, studieleider van de master, kwam twee jaar geleden in Sao Paolo in contact met het museum. “Het bestaat vooral digitaal. In zijn collectie staan de persoonlijke verhalen centraal. Video’s, foto's en geschreven verhalen worden tentoongesteld omdat geschiedenis en historische gebeurtenissen volgens het museum niet alleen maar om de feiten en cijfers gaan, maar juist om de persoonlijke ervaringen.”

Verbondenheid laten zien
De Brazilianen hebben zelf hun dagboeken al gemaakt en deze zijn inmiddels tentoongesteld door het museum.

"We laten de verbondenheid zien, maar ook hoe de individuele ervaringen van elkaar verschillen. Als je nu mensen belt in Brazilië, hebben zij het ook over lockdown, quarantaine en vaccineren. We maken overal in de wereld hetzelfde mee, maar de context en persoonlijke omstandigheden zijn anders.”

Dat de collectie met persoonlijke verhalen toegankelijk zijn voor iedereen ter wereld, maakt dit museum in de ogen van De Hoon uniek. Ze wil er met haar opleiding graag mee samenwerken, omdat er veel raakvlakken zijn. De Master Performing Public Space is toegankelijk voor kunstenaars uit verschillende disciplines, die hun werk in de openbare ruimte creëren.

“Daarnaast willen we in deze tijden van een pandemie internationale en culturele samenwerkingen blijven stimuleren. Zeker nu culturele uitwisselingen door bijvoorbeeld reizen er niet zijn.”

Xenia TsompanidouOp vrijwillige basis
Xenia
Tsompanidou, assistent-coördinator van de master, geeft aan dat dit project onderdeel is van de vele samenwerkingen die de opleiding heeft met het werkveld.

“Een bijdrage leveren aan het project is op vrijwillige basis. We zijn al gestart met het verzamelen van de verhalen van studenten. Deze dagboeken worden gebruikt als een collective memory. Zodat in de toekomst altijd teruggekeken kan worden.”

Studenten die hun verhaal willen delen en daarmee onderdeel willen worden van deze tentoonstelling, kunnen hun inzending tot 31 maart inleveren. Dat kan via deze, later deze week toegankelijke, link. “We gaan nu de verhalen verzamelen in Nederland en dan komt de vraag naar een kunstenaar voor de artistieke interpretatie van dit project. Deze wordt geworven uit studenten of alumni van FHK”, zo sluit De Hoon af. [Jacky Eickes]