Eindhoven,
10
oktober
2018
|
10:00
Europe/Amsterdam

Living legends

Iedere student die ooit van mij les heeft gekregen weet het: ik hamer altijd op de ‘godfathers’. Ik vind dat je jezelf geen econoom mag noemen wanneer je nog nooit van Smith of Keynes hebt gehoord, en geen psycholoog wanneer je nog nooit van Freud of Jung hebt gehoord. Ken je Godfathers; ken je roots. Het is immers wat lastig vooruit kijken als je niet weet waar je vandaan komt.

Nou zijn die Godfathers veelal heren die al een poosje niet meer onder ons zijn. Maar de ‘living legends’ zijn minstens zo belangrijk: de grote namen van nu die al het baanbrekende werk verrichten.

Het afgelopen weekend mocht ik mijzelf een zeer gelukkig mens prijzen. Ik mocht namelijk zelf in de collegebanken plaatsnemen om naar zo'n 'living legend' te luisteren. Het was het Weekend van de Wetenschap en samen met mijn kids ging ik naar Almere voor de collegetour van André Kuipers. TE GEK!
Na zijn college gingen we samen met André naar buiten voor een project van Daan Roosegaarde: het Space Waste Lab, waarbij middels laserstralen afval in de ruimte onder de aandacht werd gebracht. We zijn ons er niet zo van bewust, maar zoals er een plastic soep drijft in de oceaan, zo hebben we ook de ruimte vervuild met allerlei soorten afval. Space junk, ik had er nog nooit van gehoord en was tegelijkertijd gefascineerd en geshockeerd dat wij mensen zelfs in de ruimte een spoor van nalatigheid achterlaten.

In één avond Nederlands bekendste astronaut én Nederlands bekendste innovator. In de categorie cool krijgt dat toch wel het label supercool. Ik heb mijn portie TEC dit weekend wel weer gehad. TEC is wat mij betreft je open stellen voor de verhalen en ervaringen van onze eigen 'living legends'. Luisteren, beleven en weer verder groeien. TEC begint niet bij een ander kunnen inspireren, maar bij zelf geïnspireerd kunnen worden door anderen. Soms moet je daarvoor naar Almere …

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.