maart

Levenslessen muzikante voor studenten Sociale Studies

Studenten van Fontys Hogeschool Sociale Studies stond afgelopen vrijdag een bijzondere afsluiting van hun internationale week te wachten. Een online bijeenkomst met de Canadese muzikante Allison Russell werd hét hoogtepunt van deze week.

Docent Paul Streefkerk had de online bijeenkomst voor de studenten georganiseerd. “Persoonlijk ken ik Allison Russell best goed. Ik ben al langer met haar muziek en concerten bezig en heb die in het verleden ook weleens geregeld.”

Paul StreefkerkInspireren
Studenten leren bij Sociale Studies om mensen te helpen met problemen. Als hulpverlener komen ze bijvoorbeeld terecht in een gezin waar ouders niet goed voor hun kind kunnen zorgen. Russell heeft zelf een traumatische jeugd gehad en wil daarom andere mensen inspireren met haar verhaal. Ze schrijft onder meer muziek over haar verleden.

Als voorbereiding op de bijeenkomst hadden studenten de mogelijkheid om de video Dream of America’ te kijken. Daarin deelt de zangeres haar levensverhaal. Ze is al vroeg in haar jeugd weggehaald bij haar moeder en kwam in een weeshuis terecht.

Seksueel misbruikt
Uiteindelijk werd ze geadopteerd door een witte Amerikaanse familie. Daar werd het voor haar niet beter. Russells pleegvader heeft haar tien jaar lang seksueel misbruikt. Op haar vijftiende liep ze weg van huis. Dagelijks had Russell bovendien te maken met racisme en discriminatie.

Haar speech die in de video is te zien, heeft ze gehouden tijdens de vrouwenmars van Nashville, op 17 oktober vorig jaar. “De organisatie daarvan had me uitgenodigd om te komen om mijn verhaal te doen en anderen te inspireren”, zei Russell tijdens de online bijeenkomst.

Boodschap voor studenten
Russell deelde met de studenten ook haar eigen ervaringen met een sociaal werker. “De trend hier is om een kind direct bij de ouders weg te halen. Dat is bij mij ook gebeurd. Mijn moeder was depressief en schizofreen, waardoor ze in psychoses terecht kwam en zichzelf pijn deed. Ze kreeg geen hulp.”

De sociaal werker die haar moeder kreeg, zag niet in welke hulp zij echt nodig had. “Als sociaal werker moet je de situatie nauwkeurig observeren, genoeg tijd met je cliënt besteden en jezelf afvragen waarom bepaalde dingen gebeuren”, was Russells boodschap voor de studenten.

Allison Russell tijdens de online ontmoeting met Fontys-studenten.Russell heeft haar ervaringen verwerkt In de songs die ze schrijft. Het was haar producer die met dit idee kwam. Dat werd een succes. Voor haar is muziek een mogelijkheid om haar verhaal te delen. Inmiddels staat ze in de top 20 van de meest inspirerende artiesten van muziekblad Rolling Stone.

Contact gehouden
Social Work-docent Streefkerk kwam makkelijk in contact met Russell tijdens haar tour door Nederland. “We hebben een aantal keer samen geluncht en daarna contact gehouden”, vertelt de docent. Doordat het contact goed was en Streefkerk haar verhaal kende, kwam hij op het idee om de zangeres te vragen voor de afsluiting van de internationale week.

Tijdens de online bijeenkomst vond er een dialoog plaats tussen Streefkerk en Russell. Studenten die zich hadden aangemeld, kregen de mogelijkheid om vragen te stellen aan haar. [Sanne van der List]

Jacqueline
March
2021
Prachtig, zo uit het hart ,zo helder vanuit waarheid en zo krachtig vanuit waardigheid .Inspirerend en verbindend. POWER
Dank je wel ,Paul ,dat je dit mogelijk gemaakt hebt!
elke rooijakkers
March
2021
Wat gaaf! Lijkt me erg inspirerend voor jullie studenten en zet hen aan het denken over hun vak en de impact daarvan, top!