Tilburg,
januari

Lesgeven voelt als een radioverslag

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijd. Deze keer: Luuk (23) studeert aan de lerarenopleiding Maatschappijleer in Tilburg.

“Het thuis studeren vind ik niet erg vruchtbaar. We bespreken normaal veel maatschappelijke thema’s in de les, daarbuiten en in de kantine. Waar we voorheen in de koffiehoek over de avondklokrellen zouden praten, moeten we dat nu via WhatsApp doen.

De onderlinge sfeer en het discussie-element valt weg. Dat is een groot gemis, want het is belangrijk voor onze ontwikkeling. We leren normaal gesproken niet alleen van de opleiding, maar ook van elkaar en dat heb je nu niet.

De afgelopen weken waren zeer teleurstellend en dan nu ook nog die avondklok. Het is erg heftig dat de overheid blijkbaar de macht heeft om ons binnen te laten blijven.

Ik moet in deze periode stagelopen. Er wordt vanuit Fontys wel verwacht dat we nog steeds reflecties en stageverslagen leveren, ondanks dat het belangrijkste element van de opleiding wegvalt: het contact met leerlingen.

Als ik bijvoorbeeld een Powerpoint-presentatie geef aan leerlingen kunnen zij, met de camera uit, misschien Playstationen, andere dingen doen of simpelweg niet opletten. Je weet het gewoon niet en dat zorgt ervoor dat lesgeven voelt als een radioverslag.

Het is niet allemaal negatief. Een online stage biedt ook wel mogelijkheden. Niemand zit meer achteraan in de klas, want in theorie zit iedereen nu voorin. En met bijvoorbeeld Socrative en Kahoot kun je een les interactief maken. Zo houd je de aandacht van de leerlingen erbij.” [Kasper Wienk]