januari

Lesgeven is een creatief beroep

Fontys en Summa organiseren samen EDEx in Eindhoven

Hoe vaak kom je niet vol ideeën terug van een congres, die je ... nooit uitvoert? De FED (Fontys Educational Designers) doen het anders. Samen met het Summa College organiseerden zij de driedaagse EDEx in Eindhoven, waar zestig deelnemers werken aan onderwijsvernieuwing. “Achteroverleunen is hier geen optie”, aldus Frank van den Ende, van Summa.

De Educational Design Expedition vindt plaats op Sectie-C, het kleine broertje van het hippe Strijp-S in Eindhoven. In de oude fabriekshallen worden keynotes van internationale sprekers afgewisseld met het werken aan een eigen onderwijsproject. “Zo kunnen de deelnemers wat ze horen, meteen in de praktijk brengen. We hebben iedereen vooraf gevraagd om een eigen project mee te nemen”, vertelt Jochem Goedhals van FED.

“Achteroverleunen is hier geen optie. Aan het werk.We verwachten dat de deelnemers zelf aan de slag gaan. Je ziet ook dat hier niemand op zijn mobieltje zit te kijken, zoals vaak wel bij gewone congressen”, aldus Van den Ende.

Storytelling
Trevor Muir uit New York is een van de sprekers. Hij vertelt onder meer over storytelling, de kracht van verhalen vertellen. “Het is zelfs neurologische aangetoond dat informatie die via verhalen tot je komt, beter blijft hangen”, vertelt hij zijn publiek.

Hij geeft voorbeelden uit zijn eigen praktijk. Hij liet een Rwandese vluchtelinge vertellen hoe voor haar echt alles nieuw was in de VS. Zelfs een elektrische schakelaar of hoe het gaat in de bus. Zo raakten de studenten emotioneel betrokken en wilden ze graag, Lunch bij de kachel op Sectie-C.vanuit zichzelf, voorlichtingsmateriaal maken voor vluchtelingen. Over zaken die zij al lang als vanzelfsprekend ervaren, zoals elektriciteit. Daarmee gaf Muir hen meteen een geschiedenisles. Hij besluit zijn keynote met de spreuk ‘teaching is a creative profession’.

Sceptisch
Een van de luisteraars reageert sceptisch. “Leuk wat je vertelt, maar hoe pak ik dat aan met mijn twee uur wiskundeles in de week en alle doelen die ik daarin moet halen?” Praktor (de mbo-lector) Frank van de Ende snapt wel wat deze docent bedoelt, maar vindt net als Muir dat je creatief moet zijn. “Je zou ook eens met een groepje docenten kunnen kijken hoe je de doelen zou kunnen veranderen. Zoek gelijkgestemden. De kaders bepaal je met elkaar en samen kun je nieuwe dingen ontwikkelen.”

Twee docenten van een scholengemeenschap voor het voortgezet onderwijs uit Budel vinden dat deze EDEx precies brengt wat ze hadden verwacht. “Onze school wil haar onderwijsprogramma vernieuwen. We willen de leerlingen meer ruimte geven. Hier leren wij hoe we zo’n project kunnen aanpakken”, vertelt docent Engels Jana Mehler. Haar collega Design Thinking in de praktijk.Miranda Paulen: “Ik krijg hier de bevestiging van waar we al mee bezig zijn en de structuur om het uit te voeren.”

Design Thinking
De deelnemers aan de EDEx komen uit het hele land en zijn van onder meer ROC’s, basisscholen en bedrijven als Malmberg, dat onderwijsmateriaal ontwikkelt. Sprekers zijn internationale onderwijsvernieuwers, zoals John Spencer. Zijn idee van ‘design thinking’ wordt door de deelnemers meteen in de praktijk gebracht. “We helpen hen echt om hun ideeën in concrete plannen uit te werken”, vertelt Goedhals.

Op de laatste dag gaan de deelnemers hun ‘design’ presenteren aan de groep, waarna ze feedback krijgen van de aanwezige onderwijsvernieuwers. Die dag komt ook nog een bedrijf vertellen wat het nodig heeft en wat het verwacht van afgestudeerde studenten die bij deze onderneming komen werken. [Petra Merkx]