maart

Leren wat sociaal werk in Brazilië inhoudt

Volg deze studenten op het Bron-gastaccount van Instagram

Vijftien studenten van Fontys Sociale Studies in Eindhoven vertrekken vandaag naar Brazilië. Deze studenten nemen voor een week het Bron-gastaccount van Instagram (@bron.fontys.guest) voor hun rekening. Zo kan iedereen dagelijks meebeleven wat de studenten meemaken op hun reis.

Sophie van Doorn is een van de studenten die naar Brazilië gaat. “Ik ben heel enthousiast dat ik zoiets nieuws ga ervaren. Heel erg gaaf dat Fontys deze mogelijkheid biedt. Het is een kans om meer van de wereld te leren kennen, maar ook van mezelf. Ik vind het belangrijk en leuk om andere culturen te ontdekken. Uit mijn eerdere reizen naar Bali en Thailand heb ik geleerd dat iets wat heel klein lijkt, zo veel kan betekenen voor de mensen daar. Van mijzelf uit wil ik altijd graag van alles bereiken, maar die gedachte wil ik in Brazilië loslaten. Ik wil daar per moment kijken waarmee ik iemand blij kan maken.”

Over de grens
Wendela Wijers is een van de docenten die meegaat naar Brazilië. “We willen studenten laten zien hoe sociaal werk er over de grens uitziet”, legt Wendela uit. “Allereerst kunnen onze studenten zo ervaring opdoen in het buitenland en zichzelf breder oriënteren.”

De studenten en docenten hebben een druk programma in Brazilië. “We gaan huisjes opknappen, tuinieren, geven een presentatie op de opleiding Sociale Studies daar en we organiseren een hygiënedag. Voor deze laatste activiteit hebben we een spel gemaakt, memories met foto’s, om zo kinderen op een speelse manier bewust te maken van hygiëne.”

Vooraf hebben de studenten verschillende inzamelingsacties gehouden. Met als resultaat: negen extra koffers vol met spullen, zoals kleding en kleurboeken. [Renée de Kruif]

Volg de studenten tijdens de Internationaliseringsreizen op het Guest Instagramaccount: @bron.fontys.guest