Tilburg,
mei

Lekker een hele dag na-kotsen

Wat is het toch fijn om vakantie te hebben. Zeker als je de omvang totaal niet verwacht. In het hbo heb je maar een weekje meivakantie. Maar nu heb ik het geluk dat ik stage loop op een middelbare school en dat betekent: twéé zorgeloze weken vakantie!

Ik kon mijn geluk niet op toen ik daar achter kwam. Ik heb de afgelopen periode hard en veel gewerkt, dus zo’n vakantie was welkom. Even twee weken helemaal geen verplichtingen en je nergens zorgen over hoeven maken. Ik heb bijna iedere dag wel afgesproken met een vriendin die ik al tijden niet had gezien.

Heerlijk om jezelf op een doordeweekse dag onbezorgd klem te zuipen en niet bang te hoeven zijn om de volgende dag met een fikse kater naar stage te moeten. Lekker de hele dag na-kotsen in bed, dat is de ultieme vakantiebesteding als student en zo was ik die twee weken prima aan het invullen.

Maar het leek wel of mij zoveel onverantwoordelijke pret niet werd gegund. Want de laatste paar dagen van mijn – welverdiende – vakantie kreeg ik zomaar de griep! De griepgoden hadden het dus ook (ja ja, want iedereen heeft griep, ik weet het) op mij gemunt. Gedwongen de hele dag ziek op bed liggen is toch een stuk minder leuk dan wanneer je dat doet vanwege je eigen domme gedrag van de voorgaande avond.

Als die twee ongeëvenaarde weken vol plezier je plots zo bruut worden ontnomen bedenk je je weer hoe kwetsbaar de mens eigenlijk is. Geniet van iedere dag, het kan zo afgelopen zijn. Het leven van een student gaat écht niet over rozen.

Puck Vriends zit in het tweede jaar van Fontys Hogeschool Journalistiek. Voor Bron blogt zij wekelijks over haar studentenleven.