december
2020

Leidt Fontys student voldoende op voor ZZP-bestaan?

Steeds meer Fontys-studenten gaan na hun studie aan de slag als zzp’er. Dat vraagt speciale vaardigheden waar tijdens de opleiding vaak maar weinig aandacht voor is, zo ondervond onze junior redacteur Kasper Wienk.

Ik dacht dat ik na een vierjarige studie klaar was voor het werkveld, maar in de praktijk voelde dat toch anders. Mijn eerste freelance klussen kreeg ik bruto uitbetaald, en dus moest ik ineens zelf mijn belastingaangifte regelen. Dat was even slikken.

Dat ik mij als zelfstandige moest inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK), was ook nieuw voor mij. En hoe zat het eigenlijk met aftrekposten? Het was Kasper Wienkal snel duidelijk dat ik de nodige skills miste om succesvol als zzp’er aan de slag te gaan.

Belastingzaken

Tijdens mijn opleiding bij Fontys Hogeschool voor Journalistiek was weinig aandacht besteed aan belastingzaken, KvK-inschrijvingen en andere kwesties waar je als zelfstandige mee te maken krijgt. In het curriculum was hier geen ruimte voor vrijgehouden.

De vraag drong zich al snel bij mij op: had mijn opleiding mij hier niet beter op kunnen voorbereiden? En hoe zit dat eigenlijk bij andere opleidingen van Fontys?

Ondernemersskills
“In een wereld waarin afgestudeerden niet meer automatisch een vast contract krijgen, ben je als opleider gedwongen om de studenten ‘ondernemersskills’ aan te leren”, stelt Bart van Teefelen, docent ondernemerschap bij Fontys Hogeschool voor Journalistiek.

Een duidelijk antwoord, maar of dat ook voldoende gebeurt, is voor mij de vraag.

Van Teefelen denkt dat studenten deze ondernemersskills zich ook eigen kunnen maken ná hun opleiding. “De Kamer van Koophandel geeft hier gewoon cursussen over, dus of wij het dan ook in ons curriculum moeten opnemen, weet ik niet.”

Bovendien, wijst Van Teefelen erop, biedt de opleiding in het tweede jaar een les ‘freelancen’ aan, maar de animo hiervoor onder studenten is niet bijzonder groot is.

Ondernemerschap in de zorg
Bij Fontys Hogeschool Mens & Gezondheid (FHMG) is er al ruim twee jaar aandacht voor ondernemerschap. Er is zelfs een heuse coördinator studentondernemerschap in de persoon van Paul Gielen.

“Het is bij ons de bedoeling dat studenten als ondernemers kunnen afstuderen. Als ze dat willen, moeten ze na hun studie een eigen bedrijf kunnen starten”, laat Gielen weten als hem gevraagd wordt naar de aandacht voor het ondernemerschap.

Ouderenzorg

Toch zijn het maar een paar opleidingen binnen FHMG waar ondernemerschap echt aan de orde komt, volgens Gielen. “Er komen bijvoorbeeld ondernemers van de opleiding Toegepaste Gerontologie af die zich richten op van alles rondom ouderenzorg.”

VolgensFontys Hogeschool Journalistiek Gielen is het vooral belangrijk dat studenten een ondernemende houding aanleren en gaat het minder om hardcore ondernemerschap.

“Studenten moeten leren kansen te zien en die verder te ontwikkelen. In speciale projecten van acht weken dagen we ze hierin uit.”

ICT & Business
Ook binnen de opleiding ICT & Business is slechts beperkte aandacht voor ondernemerschap. Maar volgens docent Natasja Martens is de vraag hiernaar binnen de opleiding ook niet groot.

Weinig afgestudeerde ict’ers beginnen meteen na de opleiding als zelfstandig ondernemer, weet Martens “Ik denk dat dit rond de 10 procent ligt. De aandacht voor ondernemerschap gaat binnen de opleiding voornamelijk uit naar bedrijfsconcepten en niet naar belastingzaken en dergelijke.”

Een gouden tip van Martens is om na de studie een boekhouder in dienst te nemen. “Een boekhouder heeft ervoor gestudeerd, die kan je helpen met je belastingzaken en zodoende geld voor je besparen.”

Groeiende aandacht
Er is duidelijk groeiende aandacht voor ondernemerschap binnen de opleidingen van Fontys, maar er is ook nog een wereld te winnen. Studenten moeten misschien zelf ook wat vaker vragen stellen over het onderwerp en niet afwachten tot ze zijn afgestudeerd. Dat had mij in ieder geval een hoop kopzorgen bespaard.

Ben jij als student benieuwd hoe je je belastingzaken regelt of hoe je je inschrijft bij de KvK? De KvK en de Belastingdienst kunnen je hiermee verder helpen. En heb je deze vragen al tijdens lessen ondernemerschap? Kaart dit dan zeker aan, want je docenten helpen je ook graag verder.

Kasper Wienk studeerde dit jaar af bij Fontys Hogeschool Journalistiek en werkt freelance voor Bron.

Frank Maas
2020
Hmmm, dus er wordt aan "Kaspers" inzicht en overzicht geboden van wat hen wacht als zelfstandige? Arbeidsrechtelijk, fiscaal, boekhoudkundig, enz.? Dat is, denk ik, waar sommige afgestudeerden om vragen. Ik heb mij ook altijd verwonderd over het gebrek aan zulk een cursus bij de kunstacademies. Een cursus "wat komt op mij af" is volgens mij in een kwartaal voor zeg 3 ec's te doen en niet elke starter zal een boekhouder in dienst kunnen nemen...
Olivier Verstappen
2020
Beste Kasper, sluit me aan bij de opmerking van de heer van Schelt. Wij van het Centrum van Ondernemerschap helpen vele studenten of zoals wij zeggen jonge en enthousiaste ondernemers, met deze vraag stukken en zorgen dat ze ze uiteindelijke business ready worden. Misschien kunnen we een afspraak inplannen om ons verhaal toe te lichten.
Paul van Schelt
2020
Beste Kasper, Fontys Centrum voor Ondernemerschap levert alles waar jij naar op zoek bent. Met een beetje rondvragen of digitaal zoeken had je ons kunnen vinden. Minor ondernemerschap, studentondernemersregeling, een business developer als coach, masterclasses.....het is er allemaal.
Misschien een idee om dat aan je artikel toe te voegen?