2022

Lege collegezalen bij Fontys: zorgwekkend of niet?

Online onderwijs maakte een flinke opmars tijdens de coronapandemie. Maar nu de collegezalen bij Fontys weer open zijn, blijven opvallend veel studenten nog steeds thuis. Een zorgwekkende ontwikkeling of juist goed voor de studenten?

Enrico Bosters, voorzitter van de studentenfractie van het CMR bij Fontys, vindt het een lastig gegeven. “Fontys is, als de op één na grootste onderwijsinstelling van Nederland, een complexe organisatie die bestaat uit een heleboel verschillende instituten met meerdere opleidingen. Het is dan lastig om één oplossing aan te wijzen om de aanwezigheid van studenten te stimuleren."

Waar studenten op het ene instituut tegenaan lopen, kan volgens Bosters juist als fijn worden ervaren op het andere. Daarnaast kan hij zich goed voorstellen dat studenten andere keuzes maken wanneer hoorcolleges ook online te volgen zijn. “Het is afhankelijk van de werkvorm tijdens lessen of aanwezigheid noodzakelijk is voor een leerzame collegedag. Ik denk dat het niet dramatisch is als studenten er zelf voor kiezen om lessen vanuit huis, het café of de mediatheek te Enrico Leonardo Bosters.volgen.”

Samenwerken op locatie
Dat neemt volgens Bosters niet weg dat er wel degelijk voordelen zitten aan ‘on campus’ zijn. “Ik geloof in de kracht van samenwerken met elkaar op locatie. Maar die locatie hoeft niet per se een klaslokaal of collegezaal te zijn.”

Om studenten te motiveren om naar de hogeschool te komen worden digitale hoorcolleges nu regelmatig geschrapt. Maar dat is volgens Bosters niet de oplossing. “Maatwerk is daarin wel een belangrijke factor. Studenten moeten het gevoel hebben dat naar college komen een echte toevoeging biedt op hun studieloopbaan of professionele leven. Dan komen ze vanzelf.”

Blended Learning
Dat is te bewerkstelligen met Blended Learning, waar de studentenfractie het afgelopen jaar aandacht voor heeft gevraagd. “Het werkt heel fijn als je bijvoorbeeld in plaats van een twee uur durend hoorcollege alle theoretische lesstof opgesplitst krijgt in korte kennisclips. Dan kan de tijd van het hoorcollege ingezet worden voor activerende werkvormen, discussies en groepswerk.”

En het invoeren van een aanwezigheidsplicht, zou dat helpen om colleges aantrekkelijker te maken? "Dat is echt een achterhaald idee. Docenten mogen van studenten verwachten dat zij inmiddels oud en wijs genoeg zijn om zelf beslissingen te nemen."

Eigen verantwoordelijkheid
Als het gaat om aan- of afwezig zijn bij een college, kunnen studenten volgens Bosters goed voor zichzelf beslissen of ze alles uit een bepaalde les halen. Daarnaast is de fractievoorzitter van mening dat het de colleges ten goede komt als er alleen studenten verschijnen die intrinsiek gemotiveerd zijn. “We willen natuurlijk voorkomen dat studenten verplicht in de les verschijnen om vervolgens niets te doen of anderen af te leiden.”

Bosters begrijpt dat het voor de hogescholen lastig is om steeds maar weer naar lege collegebanken te moeten kijken. Toch pleit hij ervoor dat Fontys nadenkt over de aanwezigheidsafname op scholen. “Studenten moeten zelf tijd en energie steken in naar college gaan. Geef daarom als docent je studenten juist de ruimte om uit te zoeken wat voor hen werkt en begeleid ze daarin als coach. Of dat nu werken vanuit huis, op school of in de bibliotheek is.” [Noëlle van den Berg]

Ton Gielen
2022
Jack, dat was ook mijn eerst reactie. Ik heb geconcludeerd dat studenten weliswaar behoefte hebben aan sociale contacten maar die bij voorkeur opdoen buiten de klas. Overigens vind ik het alleen maar slim van studenten dat ze alle mogelijkheden aangrijpen die hybride onderwijs biedt. Bovendien is dat ook meer van deze tijd!
Jack Claessen
2022
Ik blijf het vreemd vinden dat in allerlei publicaties/onderzoeken rond de gevolgen van de pandemie de conclusie is dat studenten in meerdere opzichten in een isolement terecht zijn gekomen en niet konden wachten om weer fysiek samen te kunnen komen op de opleiding. Vervolgens blijft men liever thuis?
Maja Pesic
2022
Bij ons (fhict) hebben we geen lessen/colleges meer. We hebben een onderwijsmodel waar studenten zelf stof leren uit zelf-gevonden bronnen. Dat kunnen ze net zo goed thuis als op school.