december

Leeg, leger, leegst: daar gaan we weer...

Leeg, leger, leegst. Dat is hoe je het gros van de Fontyslocaties deze maandag kunt omschrijven. Nu het kabinet tot een harde lockdown heeft besloten en ook hogescholen de deuren om die reden vandaag sluiten, is het op de campussen weer even stil als eerder dit jaar.

Neem de Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg. Eén stap in het gebouw verraadt meteen de uitgestorven sfeer die er daags voor de feestdagen hangt. Je hoort er de krekels nog net niet tjirpen.

Ans Koolen“Het is aardig uitgestorven”, bevestigt receptionist Pieter Reijnen. “Er zijn heel weinig studenten. Je ziet af en toe klassen die tentamens komen maken – dat mag namelijk nog wel – maar daar blijft het dan ook bij.”

Zijn collega Ans Kolen, die achter de receptie op de locatie in Stappegoor zit, merkt hetzelfde op.

"Een school zonder studenten is heel ongezellig. Zij brengen hier normaal gesproken juist leven in de brouwerij. Je werkt wel op een school, maar hebt niet het idee dat het een school is. Eerder een stil en verlaten gebouw.”

Praktijkles
Stil en verlaten. Dat is het inderdaad. Niet alleen binnen de deuren van de vele Fontysgebouwen, maar ook daarbuiten. Slechts enkele studenten zijn er op de buitenterreinen te vinden. Onder hen Siegal, studente Verpleegkunde. Zij is op school voor een praktijkles.

Een lege kantine op Stappegoor“Ik ben met het openbaar vervoer gekomen, dat was gewoon leeg. Dat is het hier op school trouwens ook, al ben ik wel blij dat ik even ben gegaan. De rest van de week heb ik alleen online les.”

Joeri is aanwezig voor een tentamen. Het enige van deze week. “Ik had een herkansing. Het was eerst even twijfelen of het door zou gaan, maar op de website stond van wel. Ik ben gevaccineerd, dus ik voel me daar verder prima bij. Ik ben niet angstig. Althans, niet meer.”

Niets aan de hand
De Hogeschool voor de Kunsten is een Fontysinstituut met veel praktijklessen. Daar is het dus ook een stuk drukker dan bij de eerder genoemde locaties. Sterker nog, je zou bijna denken dat er niets aan de hand is.

Klassen lopen leeg, lokalen zitten vol en ook aan computers zitten ijverige mensen hard te werken. Uit de ene gang komen pianoklanken, uit de andere meerdere studenten. “Het is vrij druk hier”, zegt hospitalitymedewerkster Sandra Hamers. “Voor mijn gevoel is er niks veranderd.”

Studenten Sebastiaan, Stephanie, Mirela en Denise“Praktijkonderwijs is natuurlijk toegestaan, maar met bepaalde dingen heb ik moeite. Je ziet sommige mensen bijvoorbeeld koffie drinken – en natuurlijk heeft iedereen daar recht op – maar soms zitten ze er drie kwartier. Dan begin ik toch wel te twijfelen. De lessen zijn oké, maar de zaken daaromheen vind ik lastig.”

De studenten Denise, Mirela, Stephanie en Sebastiaan hebben een goede reden om aanwezig te zijn. Zij hebben vandaag proefperformances voor het vak Performance Art.

“Een soort tentamen eigenlijk”, zegt een van hen. “Misschien dat we er woensdag ook zijn, wederom voor een tentamen. Voor ons is het eigenlijk een vrij normale week.”

Tentamens
De Sporthogeschool in Eindhoven is ook zo'n voorbeeld van veel fysiek- en praktijkonderwijs. Maar daar kun je bijna een kanon afschieten. De receptioniste heeft vrijwel geen student gezien vandaag. "Een enkeling is ergens apart in een ruimte bezig. Maar ook hier zijn er deze week tentamens, dus dat verklaart het voor een deel." [Tekst loopt door onder foto]

Het Nexusgebouw dan, waar alle technische opleidingen van Fontys in Eindhoven zijn gevestigd. Daar wel wat leven in de brouwerij. Een beetje dan toch. Hier en daar een student van Enigineering of Automotive die door het gebouwd loopt. Met name in de praktijkruimtes is her en der activiteit te bespeuren.

Pipet
En niemand te bekennen bij de SporthogeschoolPrecies zoals het hoort: voor praktijkonderwijs mogen studenten en medewerkers immers wel naar school komen. En naast de Kunsten, kent Fontys weinig opleidingen die zoveel praktijkonderwijs behoeven als de in Nexus gevestigde instituten.

In een van labs is een half dozijn studenten van Aplied Sciences in de weer. Witte jassen aan, veiligheidsbrillen op. Pipet in de hand. En daar blijkt het met name om te gaan. "Die pipetten hebben de studenten thuis niet", aldus een medewerker van Toegepaste Natuurwetenschappen.

Je zou bijna willen dat we allemaal een pipet nodig hadden voor werk of studie... [Karen Luiken, Jan Ligthart]

pieter
Leuk stukje Karen Luiken. Jij komt er wel!