oktober

LEAFS genomineerd voor titel ‘Kookboek van het Jaar’

Fontys-studenten dachten mee over design

Het vegetarische kookboek LEAFS dingt mee naar de titel ‘Kookboek van het Jaar’. In zijn lessen media design gebruikte docent Dick Philippi (Fontys Hogeschool ICT) de ontwikkeling van het boek als praktijkvoorbeeld van een designproces.

Onder de noemer What’s Cooking wordt jaarlijks het ‘Kookboek van het Jaar’ gekozen. Dit jaar is het vegetarische kookboek LEAFS één van de genomineerden. Schrijfster Carola de Kanter (foto) koos de groente- en fruitoogst uit haar eigen moestuin als startpunt. Het resultaat is ‘een avontuurlijke verzameling vegetarische recepten van verrassend hoog niveau’ (juryrapport). Andere kanshebbers zijn bijvoorbeeld Zot van de Noordzee (gewaagde recepten met vis én bijvangst) en een boek vol pindakaas-variaties.

Cover
Docent media design Dick Philippi betrok zijn studenten bij de ontwikkeling van LEAFS. Hoe ontstond dat idee? “Carola de Kanter is mijn echtgenote. Van begin af was ik nauw betrokken bij de productie van het boek. Omdat ik tegelijkertijd lesgaf aan beginnende design-studenten ging er een lichtje branden.” Volgens Philippi zijn eerste- en tweedejaarsstudenten volop aan het ontdekken en van nature nieuwsgierig naar het praktische verloop van designprocessen. “Er kwam dan ook veel feedback. Het boek ging na een tijdje echt leven onder de studenten.” Concreet werden zaken als doelgroep, vormgeving, proces, prijs en formaat besproken.

Bovendien kregen de studenten enkele omslag-suggesties te zien. Philippi: "Het mooie is dat de studenten hier uiteindelijk precies dezelfde cover (foto) kozen als de art director van uitgeverij Good Gook B.V.”

Praktijk
Vonden studenten het niet lastig om te brainstormen over het ontwerp van een vegetarisch kookboek? Anders gezegd: Is dat wel helemaal hun ding? “Inderdaad een tamelijk specifieke ontwerpvraag”, zegt Philippi. “Maar in wezen volgen alle ontwerpprocessen hetzelfde stramien. De grote meerwaarde is ‘learning by doing’, een principe waarin ik heilig geloof.” Volgens Philippi hebben de ontwerpvragen die hier gesteld worden een andere lading dan bij praktijkopdrachten zoals een stage. “In veel bedrijven blijven studenten een beetje buitenstaanders. Ze komen niet altijd even dicht bij het vuur. In dit geval is dat anders: hier zie je direct de gevolgen van een ontwerpkeuze. Zo raak je écht emotioneel betrokken.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Uit de zes genomineerde titels kiest een vakjury uiteindelijk het ‘Kookboek van het Jaar’. Maar alle genomineerden dingen ook mee naar de Gouden Garde Publieksprijs. Hiervoor kan iedereen nog stemmen tot en met donderdag 9 november.