Tilburg,
november

Lange en spannende nacht voor studenten Journalistiek

Een team van negen factcheckers van Fontys Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg zit vanavond klaar om tot vroeg in de ochtend de Amerikaanse Election Night te verslaan. Onder de vlag van FACTORY scheiden zij feiten van fictie.

FACTORY is de factcheck- en verificatiedesk van Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ). Iedere week verzamelt FACTORY het belangrijkste nieuws over factchecking en nepnieuws en bericht hierover op hun site.

Een aantal keer per jaar komen de teamleden van FACTORY samen voor het verslaan van speciale gebeurtenissen. De Amerikaanse verkiezingen, het walhalla van de factchecker, kunnen ze uiteraard niet ongemerkt voorbij laten gaan.

En dus zitten ze vanavond met een Matthijs Keimgrote doos donuts en andere Amerikaanse zoetigheden klaar om alle binnenkomende uitspraken, nieuwsberichten en peilingen rondom de verkiezingen onder de loep te nemen.

Draaiboek ligt klaar
“Het draaiboek voor vanavond ligt al klaar”, vertelt oud-journalistiekstudent Matthijs Keim die de avond begeleidt. “We hebben een hele lijst met claims van politici die we komende avond en nacht controleren via diverse bronnen.”

In de loop van de avond zal die lijst verder aangroeien. “We houden live de peilingen bij en nemen uitspraken van Biden en Trump onder de loep. Op een speciaal blog op de site Factory.fhj.nl brengen we daar vervolgens verslag van uit.”

Livestream op YouTube
In de studio van de journalistiekopleiding wordt tijdens de avond een livestream opgenomen die op YouTube en Facebook wordt uitgezonden. “Daar houden we de verkiezingsuitslagen en polls bij, daar worden experts geïnterviewd en komen analisten aan het woord.”

Er vinden bovendien twee debatten plaats over de hete hangijzers van deze verkiezingscampagnes, georganiseerd door de FHJ-debatclub Novus. En factcheckers komen in de studio uitleg geven over wat ze deze avond doen.

Mag nooit normaal worden
In een aparte ruimte zitten de factcheckers de betrouwbaarheid en juistheid van beweringen van politici te verifiëren. Factcheckers aan het werk (vóór corona).En daar hebben ze volgens Keim de handen vol aan. “Het komt helaas steeds vaker voor dat de waarheid geweld wordt aangedaan in een verkiezingscampagne.”

Keim heeft, net als de overige leden van FACTORY, een passie voor factchecking. “Het checken van de feiten is het belangrijkste principe binnen de journalistiek, het raakt echt de kern. Zeker in deze tijd van fake news en alternative facts is het controleren van de juistheid van beweringen van politici van groot belang.”

“Mensen halen er vaak de schouders over op, maar het mag natuurlijk nooit normaal worden. Daarom is het zo belangrijk dat er factcheckers zijn die deze onjuistheden ontdekken en blootleggen.”

Veel van leren
Dat het een lange en spannende nacht wordt staat voor Keim vast. Hij kijkt er reikhalzend naar uit, maar rekent niet op een uitslag in de ochtend. “Dat kan door de vele postal votes dagen tot weken duren.”

“Máár dat neemt niet weg dat het een spannende avond wordt en voor de journalistiekstudenten een belangrijke gebeurtenis. Ze kunnen hier veel van leren. En de productie die ze deze avond en nacht voor de website maken kunnen ze ook nog eens inzetten voor hun afstuderen en hun propedeuse. Dat is natuurlijk een mooie bonus.” [Ivo van der Hoeven]