COLUMN, Jacky Eickes,
juni

Lang leven (in) het verleden

Ik ben zo iemand die eigenlijk een beetje in het verleden blijft hangen. Want ik heb het zeker wekelijks over mijn studententijd. Die vier jaar hadden grote impact op de rest van mijn leven; er is ook zó veel gebeurd in die periode.

Zo ontmoet ik nog steeds mensen die ooit mijn studentenhuis bezochten. Terwijl ik die personen vaak niet eens ken. Zoals mijn nieuwe buren, waarmee ik afgelopen week aan de praat raakte. Beide oud Fontys-studenten, die ooit naar de ‘tunnel-rave’ zijn geweest.

De ‘tunnel-rave’ was een fenomeen. Eentje dat vier jaar lang voor de grootste katers zorgde. Ik woonde in een studentenhuis dat drie verdiepingen hoog was en zo smal dat je er bijna schuifelend doorheen moest. Op de begane grond was zelfs geen enkel raam in de gang, waardoor je dagelijks door een ‘tunnel’ moest. Zo is de rave geboren.

Het begon in 2010 als een bescheiden feestje met vrienden van alle huisgenoten, met ongeveer honderd man. Het groeide uit tot een van de grootste huisfeesten in Tilburg, waarbij ook aangelegen studentenhuizen hun deuren openden en het zo een feest werd met meer dan vijfhonderd personen.

Het eerste jaar stonden onbekenden in mijn kamer en plunderden de koelkast. Nou ja, gelukkig lag daar alleen maar een bol mozzarella, dus plunderen... Wel zorgde ik de jaren daarna dat mijn kamer op slot was. Met reden. Sommige jaren werd werkelijk alles gestolen dat gestolen kon worden.

Zo werden we ooit wakker en bleken drie van onze acht stoelen verdwenen. Soms kregen we er ook dingen bij. Zoals een vissenkom. Gelukkig had er nooit een vis in gezeten. Die kom heeft er tot het einde van mijn studententijd (en misschien nu nog steeds wel) gestaan als souvenir aan een van de meest alcoholdoordrenkte avonden ooit.

Ik ben maar één van de velen die herinneringen aan die feesten koestert en wekelijks ophaalt. Over een jaar of vijftig hoop ik in een bejaardentehuis het woord ‘tunnel-rave’ te laten vallen en dat dan een onbekende achter een rollator zegt: “Dat was het vetste feestje ooit, waren we maar altijd student gebleven!”

Jacky Eickes is afgestudeerd aan Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Zij is redacteur van Bron en schrijft daarnaast ook elders al dan niet digitale kolommen vol. Lees hier de andere columns die zij voor Bron schreef.

Pieter
June