Eindhoven,
13
april
2018
|
09:00
Europe/Amsterdam

Lang leve de mailbox

Sommige mensen denken dat e-mail zal verdwijnen. De jongere generatie, immers, die mailt niet meer. Klopt! Tot ze in een bedrijf komen. Zakelijke e-mail groeit nog steeds. De tijd die we aan mail besteden ook. Bijna 17 uur per week!

Jarenlang verzette ik me tegen de terreur van mijn mailbox. Ik meldde me af voor nieuwsbrieven (resultaat: meer nieuwsbrieven). Ik vroeg collega’s persoonlijk om mij niet meer te cc-en (resultaat: irritatie, daarna een slechte 360-graden-feedback). Ik pakte de telefoon (resultaat: voicemail. Daarna een e-mail met de vraag of ik gebeld had). Ik experimenteerde met Instant Messaging (resultaat: een mailbox vol gemiste IM-berichten). En nog veel meer. Maar wat ik ook deed, het aantal e-mails nam toe.

En dus gooide ik het roer radicaal om.

Kijk, in grote organisaties zijn er veel mensen waarvan niemand meer precies weet wat ze doen. Maar ze hebben het wel druk. Voor die mensen, zoals ik, liggen er kansen. Immers, als het zo moeilijk is om te stoppen met mailen, misschien is het dan gemakkelijker om te stoppen met werken.

En, ja hoor.Ik kijk nu de hele dag naar mijn mailbox. Ik beantwoord alles meteen. Ik geef extra suggesties. Ik weet precies wat er speelt. Ik lees namelijk alle nieuwsbrieven, zelfs de cc’s. Collega’s zijn lyrisch. Rens? Geweldige vent. Onmisbaar! Geeft altijd meteen antwoord. Weet alles! Perfecte 360-graden-feedback! En ik heb ook nog tijd voor andere dingen.

Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een erfenis van een tot voor kort onbekende oom uit Nigeria.

 

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken'.