Eindhoven, Tilburg,
december
2020

Kwart studenten loopt ‘gratis’ aanvullende beurs mis

Een kwart van de studenten die in aanmerking komen voor een aanvullende lening, maakt hier geen gebruik van. Dit meldt het CPB. Het gaat om ruim anderhalf miljoen euro studiefinanciering per jaar.

Veel studenten maken gebruik van studiefinanciering. Toch weet een kwart van alle studenten niet alles uit zijn studiefinanciering te halen. Het Centraal Planbureau (CPB) publiceerde vandaag deze cijfers.

Deze 8.650 studenten lopen gemiddeld zo’n 175 euro in de maand mis. De aanvullende lening, die niet hoeft worden terugbetaald, kan oplopen tot 400 euro.
Deze groep studenten leent mogelijk daardoor ook onnodig geld.

Wel op de hoogte
IsaIsa, die Communicatie doet bij Fontys in Eindhoven, was wel goed op de hoogte van de aanvullende beurs, toen ze aan haar studie begon.

“Op de middelbare school hebben ze me verteld dat ik goed moet kijken waar ik recht op heb,” zegt ze. “Ik heb geen hulp vanuit thuis, dus de aanvullende beurs van 400 euro is voor mij erg belangrijk.”

Geen recht op
Ook Inge, die net als Isa Communicatie op de Fontys in Eindhoven studeert, was op de hoogte van de beurs, hoewel ze er geen gebruik van maakt.

“Op hetInge moment dat ik bezig was met mijn studiefinanciering te regelen, verdienden mijn ouders te veel om in aanmerking te komen voor de aanvullende beurs,” vertelt ze.

“Dit was erg jammer, omdat het op dat moment wel goed van pas zou zijn gekomen. Het feit dat DUO kijkt naar het salaris van je ouders van twee jaar geleden, vind ik een beetje gek, want in twee jaar kan er een boel veranderen.”

“Ik vind dat DUO zou moeten kijken naar hoe de situatie nu is. Vanuit school heb ik geen informatie gehad over de aanvullende beurs.”

Zelf uitgezocht
Seth studeert Pedagogiek in Tilburg. Hij heeft op het moment geen recht op de aanvullende beurs.

“Ik heb het in mijn Setheerste jaar een tijdje gebruikt, toen verdienden mijn ouders nog te weinig en had ik recht op de aanvullende beurs. Dit is niet meer het geval,” zegt Seth.

“Ik heb alle informatie over de aanvullende beurs zelf opgezocht. Hier heb ik verder geen hulp bij gehad. Ik denk dat het zonde is dat sommige studenten geld laten liggen."

"Vooral nu met corona en het verlies van banen kan de aanvullende beurs voor velen een uitkomst bieden. Daarom vind ik het ook jammer dat naar het salaris van twee jaar terug wordt gekeken.” [Bram Keeris en Kasper Wienk]

Pieternel
2020
De gemaakte opmerking klopt; de peildatum kan verlegd worden. Bekijk hiervoor: https://duo.nl/particulier/aanvullende-beurs-of-toelage/inkomen-ouders.jsp.
R.
2020
“Het feit dat DUO kijkt naar het salaris van je ouders van twee jaar geleden, vind ik een beetje gek, want in twee jaar kan er een boel veranderen.”

“Ik vind dat DUO zou moeten kijken naar hoe de situatie nu is.“

Je ouders kunnen bij DUO een verlegging peiljaar aanvragen als hun gezamenlijke inkomen met minstens 15% is gedaald. DUO gebruikt dan een recenter jaar voor de berekening van de aanvullende beurs.