KvK net zo fout bezig als Facebook?

Verontwaardiging alom nu de Kamer van Koophandel (KvK) volgens een onderzoek van de NOS persoonsgegevens doorverkoopt. Maar een ‘Bye Bye KvK’ zit er niet in, want iedere ondernemer móét zich registeren bij de KvK. Docent Hanno Bakkeren vindt de vergelijking met Facebook zwaar overdreven. Fontys-lector René Mathijsse ziet het anders: “Het mag niet en is laakbaar.”

door Renée de Kruif en Petra Merkx
Hanno Bakkeren is docent aan de journalistiekopleiding in Tilburg Hanno Bakkerenen heeft daarnaast een eigen bedrijfje dat staat ingeschreven bij de KvK. Hij gelooft niet dat er nu iets aan het licht is gekomen dat niet al openbaar was. “De KvK weet niet zo veel over je. De meeste gegevens die zij van je hebben,  vind je ook op Google”, zegt Bakkeren.

Hij vindt de vergelijking met Facebook dan ook zwaar overdreven. “Facebook weet veel meer van je, zoals welke politici je volgt en welke boeken je leest. Dit weet de KvK gewoonweg niet. De gegevens waarover nu wordt gesproken zijn al tientallen jaren openbaar. Dus volgens mij valt het allemaal wel mee.”

Raar
Studentondernemer Bart Naber, winnaar van het Fontys Student Startup Festival, denk dat commerciële bedrijven wel degelijk misbruik kunnen maken van de KvK-data door slimme koppelingen te maken. “Ze weten in welke brancheBart Naber je bijvoorbeeld zit. Ons bedrijf OTSO kreeg meteen nadat wij ons inschreven een valse factuur. En daarna nog een paar. Hoewel ik niet kan bewijzen of het kwam door onze inschrijving, was dat wel opvallend.”

Naber vindt dat de KvK zorgvuldiger moet zijn. “Je bent als ondernemer ten slotte verplicht om je in te schrijven. Ik vind het raar dat ze die gegevens dan doorverkopen.”

Laakbaar
René Matthijsse, Fontys-lector Informatiemanagement, vindt dat de KvK ver buiten zijn boekje gaat: “Het mag niet én is laakbaar. Mensen die ondernemer willen worden, zijn verplicht hun gegevens door te geven voor registratie in het Handelsregister. Dat de KvK ze vervolgens doorverkoopt, heeft niks met dat doel te maken en daarom mag het niet. Ik vind het laakbaar omdat de KvK een maatschappelijke doelstelling heeft en geen commerciële.”

Vanaf 25 mei gaat de nieuwe Europese gegevensbeschermingswet APV (Algemene verordening gegevensbescherming) in en vanaf dan is de handhaving op gegevensbescherming veel groter, zegt Matthijsse. “Het kan bedrijven miljoen euro’s aan boetes René Matthijsseopleveren als ze niet goed omgaan met persoonsgegevens.”

Dat de Kamer van Koophandel en ook ander andere instanties en bedrijven de gegevens die ze in bezit hebben niet goed beschermen en ook oneigenlijk gebruiken, komt volgens hem omdat ze vaak oogkleppen op hebben. “Met de nieuwe AVG komen ze daar niet meer mee weg. En dat vind ik terecht. Gegevensbescherming is belangrijk, want we weten hoe ze kunnen worden misbruikt en welke gevolgen dat kan hebben voor personen, bijvoorbeeld bij identiteitsdiefstal.”

Rond de tafel
De Autoriteit Persoonsgegevens zegt naar aanleiding van het NOS-verhaal rond de tafel te gaan met de KvK en gaat onderzoeken of de Kamer van Koophandel handelt in strijd met de wet door adverteerders inzage te bieden in het Handelsregister.