Tilburg,
juni

Kunststudenten hebben de stad niet als podium dit jaar, maar er is genoeg te zien

Normaal heeft Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg deze weken een overvolle evenementenagenda. Dit coronajaar is alles anders, en moet de kunstenopleiding improviseren met het Get Out-festival en de toekenning van de Jacques de Leeuw-Prijs. “Geweldig hoe snel studenten zich aanpassen aan een nieuwe realiteit”, zegt Sidney Marte van FHK.

In mei en juni biedt het Get Out-festival doorgaans ruimte aan zo’n 150 afstudeeroptredens en eindejaarspresentaties van alle FHK-disciplines. Dat moet dit jaar dus beduidend anders, vertelt publiciteitsmedewerker

Marte: “Bij de voorbereiding van de nieuwe editie zijn we overvallen door de coronamaatregelen. Maar studenten en docenten hebben snel geschakeld om met name de afstudeervoorstellingen niet ongemerkt voorbij te laten gaan.”

Circus-livestream
Gezamenlijk werd gekeken wat er nog wél mogelijk was. “Daaruit kwamen verschillende ideeën. Danssolo’s vinden toch fysiek plaats, waarbij dan alleen de examencommissie aanwezig is.

Sommige afstudeerders, bijvoorbeeld Merel Brusselers van de opleiding Muziekeducatie, organiseren op eigen initiatief een livestream.”

Eén van de meest zichtbare projecten is aanstaande zaterdag eveneens te volgen via een livestream. “Dat is de afrondende voorstelling van Fontys Academy for Circus and Performance Art in Tilburg. Iedereen kan die performance meebeleven via de YouTube- en Facebook-kanalen van FHK.”

Hoewel er van een heus uitzwaaifestival dit jaar geen sprake kan zijn, merkt Marte weinig van een sombere stemming onder afstudeerders. “Wat vooral opvalt is hun creativiteit en vindingrijkheid. Daarmee zetten ze zo’n vervelende situatie om in iets positiefs. Ze blijven niet in de baalmodus en maken het beste van de beperkte mogelijkheden.”

Tien winnaars
Een ander evenement dat lijdt onder de coronabeperkingen is de Jacques de Leeuw Prijs, de jaarlijkse stimuleringssubsidie voor een uitblinkende uitvoerende en docerende student. Omdat de genomineerden hun eindperformances en lesactiviteiten niet fysiek kunnen tonen aan de jury ‒ die dat wel een voorwaarde vond voor beoordeling ‒ is besloten om het prijzengeld te verdelen onder alle genomineerden. Alle tien krijgen ze nu 1250 euro.

Samuel Rhyner (vierdejaars aan de opleiding Circus and Performance Art) is één van de gelukkigen. “Persoonlijk vind ik deze oplossing mooier dan een finale waarin we het tegen elkaar opnemen. Ik geloof niet zo in een competitief element in kunst. Alle genomineerden doen prachtige dingen, maar zijn lastig met elkaar te vergelijken. Mooi dat we nu allemaal delen in de prijs. Dat geeft mij een fijner gevoel dan een wedstrijd.”

Onzekerheden
De 24-jarige Zwitser is zaterdagavond ook te zien in de livestream van de afsluitende voorstelling. “Officieel noemen we het geenSamuel Rhyner - foto: Jona Harnischmacherafstudeervoorstelling’. De totstandkoming daarvan is te zeer bemoeilijkt door corona. Maar gelukkig hadden we nog wel de kans om een groepsproject te maken, waarin we ons proces van de voorbije maanden en jaren laten zien.”

Het is dus niet vreemd dat de voorstelling ‘Mountains of Maybes’ gaat over de onzekerheden rond corona en de anderhalve-meter.

“Circus en acrobatiek is natuurlijk super fysiek. Heel raar om je medespelers niet te kunnen aanraken. Maar het maakt het ook weer interessant om hiervoor uitwegen te zoeken. In de show zit bijvoorbeeld een duet waarin ik via een touw toch ben verbonden mijn medespeler. Een bijzonder project is het zeker geworden.”
[Frank van den Nieuwenhuijzen]

De voorstelling ‘Mountains of Maybes’, gemaakt door 16 afstudeerders van de Fontys-circusopleiding, is te zien op zaterdag 20 juni vanaf 20:00 uur via Facebook en Youtube van FHK. Zie ook het promofilmpje bovenin dit verhaal.

Op woensdag 1 juli reikt de jury de Jacques de Leeuw Prijs uit aan alle genomineerden. Doordat er dan weer bijeenkomsten tot 100 deelnemers mogelijk zijn, gebeurt dat wel in levenden lijve.